Oczyszczanie powierzchni jest istotnym etapem w przygotowaniu elementów do naprawy lub montażu. Usunięcie rdzy, zabrudzeń i starych powłok lakierniczych pozwala na ocenę stanu detalu. W przypadku części wykonanych ze stopów aluminium odpowiednie techniki pozwalają na oczyszczenie utlenionej warstwy wierzchniej i renowację powierzchni bez zmiany jej zewnętrznej faktury nadanej w formach odlewniczych.
W naszym warsztacie stosujemy obróbkę strumieniowo ścierną, znaną pod nazwą szkiełkowanie. Obróbka ta odbywa się w komorze z obiegiem zamkniętym, gdzie do strumienia powietrza zasysane są kulki szklane i przez dysze „wystrzeliwane” są w kierunku oczyszczanego detalu. Uderzając ze znaczną energią odrywają od detalu zanieczyszczenia, a w przypadku odlewów aluminiowych utlenioną wierzchnią warstwę, przywracając naturalny kolor materiału. Strumień można kierować w trudnodostępne zagłębienia. Mikroślady uderzeń kulek w materiał nadają powierzchni charakterystyczny delikatny, matowy wygląd.
Jakość obróbki zależy w dużej mierze od czystości granulatu szklanego, rozmiaru kulek oraz od parametrów samej komory, takich jak ciśnienie powietrza, ilość dozowanego ścierniwa oraz rozmiar dyszy, przez którą wydobywa się granulat. Z czasem kuleczki pękają dzieląc się na mniejsze, ostre części, przez co powierzchnia detalu staje się bardziej szorstka. Żeby uniknąć tego efektu należy wymieniać granulat na nowy.
Aby sprostać wyższym standardom i rosnącym oczekiwaniom naszych klientów proces szkiełkowania uzupełniliśmy o pokrewną z nim obróbkę aquablasting (hydroszkiełkowanie), która jest formą mniej inwazyjną, gdyż cały proces oczyszczania odbywa się w osłonie wody.
Granulat szklany jest mieszany z wodą, co pozwala na bardziej kontrolowane i precyzyjne działanie, gdyż woda obniża temperaturę powierzchni zapobiegając przegrzewaniu i deformacji materiału. Zwiększa też przyczepność ścierniwa, umożliwiając lepsze oczyszczanie. W przypadku elementów aluminiowych uzyskujemy delikatny połysk oczyszczanej powierzchni.
W pełnym procesie oczyszczania szkiełkowanie jest obróbką wstępną, a aquablasting wykończeniową.
Trzeba sobie uświadomić, że bardziej inwazyjne szkiełkowanie i aquablasting nie są w stanie skasować większych ubytków, głębokich rys, czy też naprawić mikro pęknięć. Naprawy powierzchni należy wykonać przed tymi obróbkami, albo między nimi gdy ujawniły się podczas wstępnego oczyszczania.
Dawniej wielu pasjonatów elementy swoich pojazdów polerowało. Ostatnio większą popularnością cieszy się uzyskanie efektu zbliżonego do oryginału. Proces szkiełkowania wykorzystywany samodzielnie lub w połączeniu z aquablastingiem jest najlepszym sposobem przywracania do stanu zbliżonego do pierwotnego uprzednio wypolerowanych części aluminiowych.
Myślę, że efekty tego procesu są imponujące, a szkiełkowanie, ewentualnie w połączeniu z aquablastingiem, należą się naszemu oldtimerowi. Potwierdzają to pełne podziwu spojrzenia pasjonatów na zlotach i zwykłych przechodniów podziwiających nasz motocykl na ulicy.
Zdjęcia przedstawiają przykładowe wyniki naszych prac.