Cart is empty!

Please add some product!

DYNAMO L3

Dynamo - Generator

W oparciu o doświadczenia w budowie urządzeń DYNAMO do różnych motocykli postanowiliśmy poszerzyć naszą ofertę o wersję DYNAMO L. Oznaczenie serii modeli „L” nawiązuje do producenta pierwowzoru firmy Lucas. Dynamo L stanowi zamiennik prądnic Lucas E3L, E3HM, E3LM oraz E3N. Urządzenia wykonaliśmy zgodnie z wytycznymi montażu oryginalnych prądnic Lucas oraz Miller montowanych w motocyklach angielskich różnych marek na przestrzeni ostatnich stu lat.

Dynamo (generator)  zachowuje oryginalne wymiary zewnętrzne oraz zasady montażu prądnic. Oferujemy produkt z zastosowaniem współczesnej technologii w obudowie łudząco przypominającej wygląd oryginału. Bez jakichkolwiek przeróbek po stronie motocykla zapewnia wytworzenie odpowiedniej ilości energii potrzebnej do prawidłowego funkcjonowania motocykla, bez obaw o awarię starych wyeksploatowanych prądnic. Nasze opracowania powstały dzięki współpracy z klientami, którzy zainspirowani naszą pasją przesyłali nam kolejne wzory oraz pomagali w opracowaniu ulepszonych zamienników starych prądnic, bazując na swoich doświadczeniach oraz praktyce z daną marką motocykla. W wyniku tych doświadczeń oraz udostępnionych nam wzorów zbudowaliśmy serię modeli Dynamo L.

Dynamo L3 stanowi zamiennik według oznaczeń katalogu Lucas: 20028, 20038 i stosowane może być w następujących modelach motocykli:

Model i marka motocykla: lata produkcji
A.J.S
A.J.S 350 ccm „16M” 1951 – 1955
A.J.S 350 ccm „16MS” 1951 – 1957
A.J.S 500 ccm „18T, „18” 1951 – 1955
A.J.S 500 ccm „18S” 1951 – 1957
MATCHLESS
Matchless 350 ccm G3 1951 – 1957
Matchless 350 ccm Competition Modelle 1951 – 1957
Matchless 500 ccm Competition Modelle 1951 – 1957
Matchless 500 ccm G45 „Racing Model” 1951 – 1957
Matchless 500 ccm G80 1951 – 1957

Dynamo L3 (model LUCAS) charakterystyka i wymiary

parametrwersja 12Vwersja 6V
Napięcie nominalne12V6V
Moc maksymalna100W70W
Polaryzacja(-) na masie(-) na masie
Napięcie bez obciążenia14,4V (1200obr/min)7,2V (1200obr/min)
Napięcie z obciążeniem14,4V (80W 2100obr/min)7,2V (50W 1600obr/min)
Średnica zewnętrzna korpusu76,mm76,mm
Długość korpusu w całości178mm178mm
RYS DL 3

Zębatki Dynamo L3

Dynamo L3 jest wyposażone w standardową zębatkę łańcuchową 17 zębów 3/8 cala rolka 6,35 mm

RYS ZĘBATKA DL 3

Korpus dynama ma wymiary zewnętrzne odpowiadające oryginalnej prądnicy. 

Wirnik wykonano ze stali o podniesionych parametrach, oraz poddano go obróbce cieplno-chemicznej. Dzięki czemu wytrzymałość mechaniczna części oraz gwintów jest wyższa niż w prądnicach oryginalnych.  Stożek wirnika został wykonany zgodnie z oryginałem,  toteż można wymieniać zębatki na oryginalne dostępne w sprzedaży danej marki. 

DYNAMO L3


Regulator napięcia

Żeby w pełni wykorzystać możliwości dynama dostarczamy wraz z dynamem regulator napięcia naszej produkcji (w wersji 12V lub 6V), zaprojektowany od podstaw na potrzeby naszych rozwiązań. Regulator montuje się do oryginalnych uchwytów w miejsce oryginalnego. Aluminiowy radiator chłodzi się w strumieniu powietrza przepływającego w czasie jazdy. Regulator w odróżnieniu od wszystkich dostępnych na rynku nie zwiera uzwojeń dynama do masy tylko odłącza/dołącza je do pracy w miarę  zapotrzebowania na energię. Ujmując to najprościej, jeżeli w instalacji załączone zostaną odbiorniki regulator napięcia będzie dostrajał moc generowaną przez dynamo do potrzeb. Jeżeli będziemy jeździć bez świateł urządzenie będzie produkowało tylko tyle mocy ile potrzeba na ładowanie akumulatora. W odróżnieniu do starszych wersji można jeździć bez świateł jak również z pełnym obciążeniem.

Uwaga: Działanie regulatora uzależnione jest od napięcia na akumulatorze. Napięcie nie może być mniejsze niż 10V w wersji 12V (5,2V w wersji 6V). W sytuacji gdy akumulator utrzymuje niższe wartości napięcia niemożliwy jest start pracy regulatora. Jeżeli w czasie pracy urządzenia napięcie na akumulatorze spadnie poniżej tych wartości, regulator napięcia odłączy się, a wraz z nim dynamo, które zacznie obracać się na biegu jałowym. Taki stan układu będzie prowadził do całkowitego rozładowania akumulatora podczas dalszej jazdy.

Zestaw obejmuje:

  • Regulator napięcia
  • Kostkę z trzema konektorami do połączenia z instalacją motocykla przewodu czerwonego (+), brązowego (-) oraz zielonego (masa do czerwonej kontrolki ładowania).
  • Dwie kostki podłączeniowe plus dwa konektory służące do połączenia z przewodem brązowym podłączanym do kontrolki biegu jałowego (luz) jako masa do zielonej kontrolki.
  • Podstawę blaszaną umożliwiającą montaż.

Poniższe zdjęcia przedstawiają regulator Dynama DL naszej produkcji, wraz z podstawą umożliwiającą montaż zestawu w oryginalnym miejscu. 

REGULATOR NAPIĘCIA DL
REGULATOR NAPIĘCIA DL

Akumulator

Akumulator należy dobierać tak by jego pojemność była dopasowana do maksymalnej mocy dynama. Przyjętą ogólnie zasadą jest dobranie pojemności mierzonej w  amperogodzinach (Ah) jako jednej dziesiątej mocy  urządzenia (w przypadku wersji 6V z tendencją na plus):

  • dla wersji 12V zalecany jest akumulator o minimalnej pojemności 10Ah
  • dla wersji 6V zalecany jest akumulator o pojemności 8Ah

Z nowym regulatorem napięcia można łączyć wszystkie rodzaje akumulatorów z wyjątkiem baterii żelowych. Należy rozróżnić pojęcie akumulator motocyklowy żelowy, od pojęcia bateria żelowa stosowana  np. w instalacjach alarmowych. Tu wiele osób popełnia błąd kupując baterię żelową jako akumulator.

W praktyce obecnie najlepiej sprawdzają się akumulatory litowo-jonowe lub kwasowo-ołowiowe w technologii AGM (Absorbent Glass Mat – szklana mata absorpcyjna). Oczywiście można też stosować tradycyjne akumulatory kwasowo-ołowiowe dobrych marek. Z własnego doświadczenia mogę polecić  sprawdzony w okresie ponad trzech lat akumulator litowo-jonowy firmy Moretti.

Z naszych obserwacji wynika, że producenci tradycyjnych akumulatorów kwasowych kierują się zasadą „rocznej przydatności produktu”. Zdarzało nam się zaobserwować, że nowy akumulator kwasowy pracował ok 1 rok w normalnych warunkach w motocyklu i tyle samo zachowywał sprawność zapasowy, stojący na półce i podpięty pod typową ładowarkę podtrzymującą. Jak się okazało oba padły mniej więcej po roku. Wniosek był taki, że czy używa się tych akumulatorów, czy stoją na półce ich trwałość jest mniej więcej taka sama. Po upływie pewnego czasu padają z dnia na dzień i są do wyrzucenia. Podobne doświadczenia zgłaszali nam też klienci.

Należy też wspomnieć o drganiach, którym poddany jest akumulator zamontowany w Junaku. Akumulatory z niższej półki mogą nie wytrzymać drgań. Cele w akumulatorze potrafią się urwać lub pęknąć powodując natychmiastowe uszkodzenie akumulatora. Akumulatory litowo-jonowe i kwasowo-ołowiowe w technologii AGM z racji ich konstrukcji są odporniejsze.

SCHEMAT INTALACJI

Wiązka regulatora napięcia obejmuje:

  • Przewód czerwony (+) oraz czarny (-) podłączane do akumulatora.
  • Przewód zielony wpinany w oryginalną instalację do kontrolki ładowania, może być dobudowany opcjonalnie na życzenie klienta w przypadku chęci zainstalowania kontrolki ładowania. W przypadku wyposażenia instalacji w amperomierz jest on zbędny.
  • 3 przewody fazowe (żółte) łączące regulator z dynamem.

Wiązka dynama obejmuje:

  • 3 przewody fazowe (żółte) łączące dynamo z regulatorem.

Podłączenie  polega na połączeniu przewodów fazowych (3 przewody żółte zakończone wtyczką) dynama z regulatorem i wpięciu wiązki regulatora w oryginalną instalację motocykla z uwzględnieniem niewielkich zmian przedstawionych na schemacie poniżej. Schemat przedstawia połączenia oryginalnej instalacji z Dynamem L.  Jest on taki sam dla połączeń minus ( – ) bądź ( + ) na masie. Zestaw różni się odpowiednio regulatorem o dedykowanej polaryzacji, którą konfiguruje klient odpowiednio do potrzeb modelu swojego motocykla. 

Możliwe jest podłączenie urządzenia bezpośrednio po włączeniu napięcia ze stacyjki. Takie rozwiązanie zapewnia dużo lepsze warunki dla regulatora oraz akumulatora napięcia, który po odłączeniu napięcia przez układ stacyjki nie podaje napięcia na regulator w czasie postoju co obrazuje poniższy schemat. 

UWAGA:

  1. W przypadku zastosowania w układzie amperomierza włączanego do układu szeregowo należy ustalić jego polaryzację. Niektóre modele amperomierzy stosowane w motocyklach angielskich nie mają możliwości zamiany biegunów, toteż należy wyraźnie sprecyzować polaryzację w czasie zamówienia urządzenia. W przypadku jej zamiany amperomierz może wychylać się w przeciwnym kierunku, niezgodnie ze wskazaniami skali na  (+). Wówczas należy wymienić na regulator z odmienną polaryzacją biegunów, odpowiednią dla danej specyfikacji amperomierza.
  2.  W przypadku zastosowania w motocyklu kontrolki ładowania w formie żarówki sygnalizacyjnej można u nas zamówić regulator napięcia z tą opcją, co należy zaznaczyć podczas składania zamówienia. Podłączenie układów w tej opcji dla obu polaryzacji plus (+) oraz (-) na masie, będzie realizowane analogicznie dla poszczególnych konfiguracji według schematu przedstawionego poniżej. 

Montaż dynama

(1) Należy przeczytać uważnie kartę gwarancyjną.

(2) Należy bardzo dokładnie prześledzić schemat instalacji dołączony do urządzenia i sprawdzić czy jest ona zgodna ze schematem; w przypadku rozbieżności ustalić, czy przeróbki nie kolidują ze zmianami wymaganymi przy montażu dynama.

(3) Akumulator przeznaczony do współpracy z dynamem min. 10Ah w wersji 12V (8Ah w wersji 6V).

W żadnym wypadku nie stosować baterii żelowych używanych np. do zasilania domowych instalacji alarmowych.

W przypadku tradycyjnego akumulatora należy zamontować rurkę odprowadzającą opary elektrolitu z wylotem poniżej rantu błotnika tylnego.

(4) Urządzenie pracuje z MINUSEM (-) na masie. Słupek akumulatora oznaczony jako biegun ujemny (-) należy połączyć przewodem minimum 1.5mm2 z karoserią motocykla. Przewód powinien mieć zarobione miedziane lub mosiężne końcówki, najlepiej dodatkowo zalutowane w miejscu połączenia z przewodem.

(5) Regulator powinien być zamontowany w miejscu montażu oryginalnego regulatora prądnicy.

(6) Przewód plus (+) regulatora  (czerwony) podłączyć dedykowanym kablem do słupka akumulatora oznaczonego (+). Do tego samego słupka podłączyć przewód (+) zasilający stacyjkę prowadząc go poprzez oryginalne lub akcesoryjne gniazdo bezpiecznika. Jest to różnica w stosunku do oryginalnej instalacji, gdzie bezpiecznik stosowany jest na kablu łączącym akumulator z masą. Przewód ten należy w dalszej kolejności odłączyć od oryginalnego regulatora napięcia zamontowanego pod zbiornikiem paliwa, odciąć końcówki montażowe do regulatora, przewód połączyć, zlutować, zaizolować, pamiętając, iż jest to biegun (+) główne zasilanie stacyjki. Koniec przewodu od strony stacyjki pozostawić bez zmian. 

(7) W przypadku zastosowania kontrolki ładowania przewód minus oprawki tej kontrolki należy połączyć z przewodem zielonym w kostce regulatora. Nie zmienia się jego podłączenie końcowe, które stanowi biegun ujemny kontrolki ładowania (kolor czerwony) w obudowie lampy.

Po prawidłowym podłączeniu kontrolka ładowania zasilona przewodem (+) z drugiej strony powinna się świecić.

UWAGA: Kontrolka zaświeci się (będzie działać poprawnie) tylko wtedy gdy akumulator jest podłączony, minus na masie (czytaj pkt. 4). W przypadku zamiany biegunów akumulatora – pozostawienie według oryginalnej konfiguracji (+) na masie, regulator napięcia może zostać trwale uszkodzony, czego nie obejmuje gwarancja!

Kontrolka ładowania nie zaświeci się gdy:

  • regulator napięcia jest nie podłączony do akumulatora przewodami plus oraz minus;
  • akumulator jest nie podłączony do masy motocykla biegunem minus;
  • oprawa kontrolki jest uszkodzona, żarówka nie ma prawidłowego połączenia w oprawie, bądź jest spalona.
  • na zielony przewód  (minus wychodzący z regulatora do kontrolki ładowania) podane zostanie napięcie, które może trwale uszkodzić element sterujący kontrolką ładowania. W takim przypadku ładowanie będzie działać poprawnie, jedynie kontrolka albo będzie się świecić cały czas, albo wcale. Dzieje się to bardzo często podczas wymiany żarówki pod napięciem w oprawce, bądź przy prowadzeniu prac serwisowych pod napięciem w lampie, gdzie bardzo łatwo z powodu słabego dostępu o wywołanie zwarcia.

Prawidłowe działanie tego obwodu można sprawdzić dotykając końcem przewodu wpinanego w kostkę regulatora napięcia ( kolor zielony) do masy motocykla.

(8) Przewód regulatora minus (-) kolor czarny podłączyć do bieguna (-) akumulatora.

(9) Kostkę z trzema przewodami w kolorze żółtym wychodzącymi z dynama podłączyć z trzema przewodami w kolorze żółtym, wychodzącymi z regulatora napięcia. Są to przewody fazowe uzwojeń dynama.

UWAGA: Nie należy łączyć przewodów wychodzących z dynama z żadnymi innymi przewodami instalacji. Łączyć wyłącznie z przewodami koloru żółtego, wychodzącymi z regulatora napięcia dołączonego do urządzenia za pomocą wiązek połączeniowych dynama i regulatora. Kolejność tych przewodów nie ma znaczenia – są ze sobą zamienne. Nie wolno tych przewodów zwierać ze sobą, ani dotykać do masy w czasie pracy urządzenia. Może to spowodować trwałe uszkodzenie uzwojeń dynama.

(10) Przewód oznaczony w instalacji numerem 18 podpięty do zacisku oryginalnej prądnicy P9A odpiąć od regulatora oryginalnego RG9a mieszczącego się pod bakiem i zaizolować go lub usunąć z wiązki instalacji.

(11) Dynamo jest zamiennikiem oryginalnej prądnicy i jest montowane dokładnie według zasad prawidłowego montażu oryginalnej prądnicy.

Do prawidłowego montażu urządzenia zaleca się zdjęcie lewej kapy bocznej silnika tak, aby był nieograniczony dostęp do kół zębatych. Luz nazębny należy wyregulować obracając dynamem tak, aby nie był zbyt duży ani zbyt mały. Dla nowego zestawu kół od 0,05 do 0,1mm.

UWAGA: Luz nazębny należy sprawdzić po maksymalnym dokręceniu urządzenia, gdyż może się on zmienić w czasie dokręcania.
Dynamo należy docisnąć śrubą od tyłu w miejscu do tego przeznaczonym.

Nie wolno zakrywać otworów wlotowych – wylotowych chłodzenia.

Przed montażem należy sprawdzić czy koło napędzające Dynamo z iskrownika jest w dobrym stanie nie ma zbyt dużych luzów i czy prawidłowo zazębia się płynnie obracając z kołem współpracującym.

W przypadku nieusunięcia luzu, bądź zbyt silnego sprzężenia kół zębatych, może dojść do bardzo szybkiego zużywania się łożysk, czego nie obejmuje gwarancja. W urządzeniu są montowane nowe łożyska firmy FAG z luzem C 3. Ich zużycie przy przebiegu krótszym niż 25 tys. km jest praktycznie niemożliwe.

Uwaga: Wielu klientów zadaje pytanie czy jest to normalne, że w czasie obrotu ręcznego zębatką osadzoną na wirniku dynama wyczuwalne są sekwencyjnie przeskoki? Otóż urządzenie ma wbudowane stałe magnesy, które w czasie obrotu generują ten efekt i jest on normalny. Nie jest to oznaką uszkodzenia łożysk. 

Powyższy opis, powstał z wykorzystaniem doświadczeń zdobytych przy okazji kontaktu z klientami, którzy zakupili urządzenie. 

Odbiorniki

Poprawnym zakresem pracy instalacji jest takie dobranie odbiorników, aby suma ich mocy stanowiła 80% mocy znamionowej dynama, pozostawiając 20% na ładowanie akumulatora.

odbiornikwersja 12Vwersja 6V
Lampa przednia światło drogowe/mijanamax 60W/55Wmax 35W/35W
Światło pozycyjne przednie5W2W
Światło pozycyjne tylne5W zastosowanie większej żarówki może powodować z czasem topienie się klosza lampy3W
Światło stopmax 10W5W
Oświetlenie licznika2W2W
Kontrolki ładowania i luzu2W2W
Sygnał dźwiękowydowolny 12V, można stosować oryginalny sygnał 6Vdowolny 6V
Bezpiecznik zabezpieczający instalację15A15A

Zestaw Dynamo L3 - Zamiennik prądnicy LUCAS E3LM

Poniżej przedstawiamy inne wzory Generatorów Dynamo produkowane dostępne w naszej ofercie.