Cart is empty!

Please add some product!

Regeneracja Głowic Motocyklowych

Regeneracją głowic do motocykli zabytkowych zajmujemy się od 2010 roku. Skupiliśmy się na głowicach motocyklowych i do nich wykonaliśmy stosowne narzędzia oraz oprzyrządowanie. Na drodze praktycznych doświadczeń dobraliśmy zawory, sprężyny, materiały na prowadnice i gniazda, opracowaliśmy technologię spawania uszkodzeń oraz uruchomiliśmy produkcję niezbędnych komponentów.

Nie naprawiamy głowic do aut czy ciągników rolniczych. Motocykle i samochody to dwa światy. Pozostawmy fachowcom od samochodów części samochodowe, a specjalistom od motocykli części motocyklowe.

Jeżeli masz zabytkowy motocykl i szukasz pomocy przy regeneracji głowicy dobrze trafiłeś. Znamy specyfikę, mamy odpowiednie maszyny i niezbędne doświadczenie.

Szukając rozwiązań materiałowych testowaliśmy dostępne na rynku prowadnice przeznaczone do regeneracji głowic samochodowych powszechnie stosowane w zakładach zajmujących się regeneracją głowic. Głowice do motocykli Junak, Ural bądź Dniepr z zastosowanymi prowadnicami wykonanymi z półproduktów handlowych wykazywały znaczne zużycie przy stosunkowo niewielkich przebiegach. Potwierdzają to opinie naszych klientów, którzy również podejmowali próby naprawy głowic w swoich zabytkowych motocyklach korzystając z części oferowanych na portalach handlowych.  

Pojawia się pytanie. Jeżeli w autach prowadnica wytrzymuje dziesiątki lub setki tysięcy kilometrów, to dlaczego nie miałoby tak być w Junaku, Uralu czy Simsonie AWO?

W głowicach samochodowych zazwyczaj zawór porusza się pod kątem prostym do krzywki umieszczonej bezpośrednio na wałku rozrządu. Nie występują tam żadne naprężenia boczne wywoływane zmiennym kątem natarcia konika klawiatury, jak ma to miejsce w motocyklach. Temperatura pracy silnika samochodowego nie przekracza 100 stopni, bo zazwyczaj są to silniki chłodzone cieczą. 

Dodatkowo na rynku pojawiają się części wykonane na wzór oryginalnych, ale z nienadających się do tego zastosowania materiałów. Są trochę tańsze, co zachęca do ich zakupu. Prowadnice wykonane z mosiądzu sprzedawane są jako „super jakość”, a po zamontowaniu w głowicy okazuje się, że po przebiegu rzędu 500 km są do wyrzucenia. Wielu klientów zgłasza się do nas z takimi niedawno regenerowanymi głowicami.

Skoro dostępne na rynku półprodukty przeznaczone dla rynku samochodowego nie sprawdzają się w motocyklach należało dobrać odpowiednie materiały i wykonywać prowadnice oraz gniazda samodzielnie. Bazując na naszych doświadczeniach uruchomiliśmy ich produkcję we własnym zakresie.

Analizujemy uszkodzenia oraz zużycie w głowicach fabrycznych, regenerowanych przez inne zakłady oraz w naszym warsztacie. Od lat współpracujemy z szerokim gronem użytkowników dzielących się z nami swoimi spostrzeżeniami zdobytymi podczas eksploatacji motocykli z głowicami regenerowanymi przez nas na dystansie dziesiątków tysięcy kilometrów w różnych warunkach. Dążymy do coraz lepszych efektów. Przebiegi głowic rzędu 50 000 – 70 000 kilometrów mówią same za siebie.

Widuję głowice po „kompleksowej regeneracji” w warsztatach promujących się na FB czy olx. W mojej ocenie prace bardzo często wykonane są z pominięciem wielu prozaicznych, a jednak w końcowym efekcie kluczowych elementów, co może stwarzać problemy w czasie eksploatacji.

Kiedyś dostarczono do nas głowicę motocykla Junak, w której zostały wymienione prowadnice (zakupione u nas w sklepie) i zawory. Ale już szpilki, gwinty oraz stan innych elementów składowych uniemożliwiały właściwy montaż. Dodatkowo wszystkie obróbki zostały wykonane z pominięciem czyszczenia, gdyż warsztat takich usług nie świadczył.

Tak więc klient, któremu zależało na czasie skorzystał z usługi konkurencji, co w efekcie końcowym nie okazało się szybsze, natomiast było sporo droższe, gdyż usługa przy ostatecznym rozliczeniu wyszła drożej niż u nas, a wykonana była tylko część prac, co i tak zmusiło klienta do przysłania głowicy do nas w celu uzupełnienia i dokończenia prac.

U nas głowica dostała nowe szpilki oraz zostały w niej naprawione sfatygowane gwinty szpilek mocujących kamienie dociskowe wałków regulacyjnych wydechu i ssania. Dbając o szczegóły zastosowaliśmy szpilki wykonywane przez nas zgodnie ze starymi normami. Są one zakończone półkoliście i mają właściwe skoki gwintów.

W przypadku uszkodzonych gwintów (jest to zjawisko powszechne) stosujemy wykonane wykonane przez nas szpilki naprawcze w nadwymiarach. Często zamiast gwintu M8 spotykamy się z gwintami M10, czy nawet M12! Z naszego doświadczenia wiemy, że szpilki muszą mieć kołnierz blokujący wkręcanie. W głowicy gwint musi być wykonany z pasowaniem na zacisk. Nie można dopuścić do tego, aby w trasie szpilka, czy gwint odmówiły nagle współpracy.

Całość domknęły nakrętki naszej produkcji wykonane wg starej normy z gwintem M8x1 na klucz 14, dziś już niedostępne w handlu. Aby wszystko miało swój wygląd i smak wykonaliśmy nakrętki w kilku wersjach, zgodnych ze specyfikacją motocykli z dawnych lat.

Poprawiana głowica została umyta, a uszkodzone żeberka zostały uzupełnione. Takie naprawy przeprowadzamy wielokrotnie, gdyż uważamy, że oprócz parametrów technicznych naprawa ma przywrócić również walory wizualne. Na zakończenie oczyściliśmy jej powierzchnię metodą aquablastingu (o szkiełkowaniu i hydroszkiełkowaniu można przeczytać w opisie naszych usług). Po tym zabiegu głowica została spięta i uzbrojona w klawiatury po regeneracji z nowymi sprężynkami i tulejkami dopasowanymi do szlifowanych wałków klawiatur.

Zdjęcia przedstawiają przykłady napraw spawalniczo – ślusarskich przeprowadzonych w naszym warsztacie.

Dysponujemy szeroko rozbudowanym zapleczem maszynowym, umożliwiającym regenerację podzespołów (klawiatur zaworowych, układów odprężników oraz magistral olejowych) i całych głowic zabytkowych motocykli. We własnym zakresie wykonujemy potrzebne części. Na podstawie naszego doświadczenia dobieramy odpowiednie technologie i materiały. Nie ma tu jednego uniwersalnego rozwiązania. Każdy przypadek wymaga indywidualnego podejścia. Naprawa głowicy Dniepra czy Urala wymaga innych materiałów oraz sposobów naprawy niż głowica BMW czy Junaka.

Wiele głowic trafia do nas niekompletnych, z częściami zupełnie „z innej bajki” lub mechanicznie uszkodzonych. Zawsze staram się doradzić i zwrócić uwagę klienta, że restaurując motocykl zabytkowy, w który inwestuje się spore nakłady pracy i kosztów warto zadbać o szczegóły. Wszelkie drogi na skróty i niedociągnięcia będą widoczne. Wykonując regenerację na odpowiednim etapie wiele rzeczy jesteśmy w stanie wykonać niewielkim nakładem pracy. Przykładowo jeżeli spawamy głowicę naprawiając gwint świecy należy pomyśleć o pękniętym żeberku. Oczywiście w ułamanym żeberkiem da się jechać, jednak takie ubytki widoczne są gołym okiem i psują efekt. Nawet najlepiej wykonana naprawa głowicy bez regeneracji odprężnika sprawi, że przy próbie odpalenia większości osób znających daną markę zauważy, że coś nie działa w tym motocyklu. Zastosowane nakrętki na klucz 13 będą skutecznie dokręcały gaźnik, jednak większość pasjonatów uzna je za element do wymiany.

Bardzo często mamy do czynienia z głowicami w których są uszkodzone gwinty świecy zapłonowej. Czasami są one naprawione poprzez wstawienie tulejki redukcyjnej lub sprężynki helicoil. Tak przeprowadzone naprawy zazwyczaj kończą się nieszczelnościami, a w dalszej konsekwencji wystrzeleniem świecy w czasie jazdy. Aby naprawić skutecznie taki gwint należy zaspawać otwór i nagwintować go ponownie. Często z powodu konstrukcji komory spalania i bliskiego położenia gniazd zaworowych jest to możliwe jedynie po ich usunięciu. Tak więc jeżeli mamy do czynienia z uszkodzonym gwintem świecy, a gniazda są wymieniane obowiązkowo na tym etapie naprawiamy ten element. Nie można tego pominąć, bo w przypadku pozostawienia redukcji, lub sprężynek helicoil i późniejszej awarii poprawna naprawa gwintu świecy jest możliwa jedynie po usunięciu nowo wstawionych gniazd (często również prowadnic), co w praktyce oznacza ponowną regenerację głowicy.

Oferta wymiany

Aby sprostać waszym oczekiwaniom i skrócić czas oczekiwania na naprawę poszerzyliśmy naszą ofertę o możliwość wymiany głowicy na zregenerowaną. Wymieniamy głowice po uprzednim kontakcie z nami po weryfikacji i ocenie głowicy dostarczonej na wymianę. Jeżeli głowica wymaga większych niż standardowo napraw jest to wyceniane i konsultowane z klientem. Po obustronnym zaakceptowaniu stanu oraz kosztów naprawy przyjmujemy głowicę klienta i praktycznie „od ręki” odsyłamy (możliwy jest też odbiór osobisty) zregenerowaną głowicę na wymianę. Mamy na półce szereg głowic, w których przeprowadziliśmy podstawowe naprawy takie jak:

  • Wymiana gniazd zaworowych na nowe naszej produkcji ze współczesnych materiałów dostosowanych do obecnych paliw
  • Nowe prowadnice naszej produkcji oraz zawory firmy AMP – Paradowscy
  • Wszystkie mają sprawny gwint świecy 
  • Głowice są umyte i poddane obróbce aquablastingu

Tak przygotowane głowice jesteśmy w stanie dozbroić wedle wymagań klienta w nowe sprężyny zaworowe, zregenerowane klawiatury, uszczelki i  pozostałe części naszej produkcji lub na życzenie przekładając je z głowicy klienta przysłanej na wymianę.

service_feature_1_1 1 1

Dostarcz Osobiście

Możesz dostarczyć do nas swoją głowicę. Doradzimy jak poprowadzić naprawę.

service_feature_1_2 1 1

Szybka Weryfikacja Twojej Głowicy

Głowice po weryfikacji (nadające się do porównywalnej naprawy) wymieniamy na zregenerowane.

service_feature_1_3 1 1

Dostarcz - Odbierz

Umów się z nami telefonicznie, ustal konfigurację części. Dostarcz swoje części na wymianę odbierz zregenerowane.

service_feature_1_4 1 1

Przelewy - Płatności

Nie przyjmujemy płatności z góry, ani żadnych zaliczek na wykonanie prac. Płatność po wykonaniu usługi lub wysyłka za pobraniem.

POSIADAMY NA WYMIANĘ

Pracujemy seriami

Aby utrzymać cenę, przy określonej jakości naszą pracę staramy się organizować w seriach. Usługi galwaniczne oraz hartowanie zlecamy zewnętrznie, tak więc czasem trudno określić nam termin odbioru niektórych prac. Wiele głowic wymaga spawania oraz innych prac ślusarskich przed przystąpieniem do prac obróbkowych. Z powodu czasochłonności procesu do naprawy gwintów świec ustawiamy się gdy zbierze się przynajmniej kilka sztuk.

  • Klawiatury Junaka regenerujemy tylko w opcji na wymianę.
  • Klawiatury Simson Awo regenerujemy tylko na tulejkach.
  • Mamy w ofercie nowe zestawy sprężyn zaworowych, miski oraz zamki naszej produkcji.
  • Nie podejmujemy się regeneracji głowicy bez sprawdzenia i ewentualnej naprawy gwintu świecy zapłonowej

Przykłady realizacji

Warto przeczytać