Dynamo Z jest kolejnym wzorem z serii zamienników oryginalnych prądnic produkowanych przez nas od kilku lat. W oparciu o doświadczenia w produkcji poprzednich modeli DYNAM postanowiłem poszerzyć ofertę o DYNAMO Z- ZUNDAPP K 800.
Wielu użytkowników tych wspaniałych maszyn pytało o możliwość wykonania zamiennika oryginalnej prądnicy. Odpowiadając na ich potrzeby wyprodukowaliśmy takie urządzenie z wykorzystaniem autorskiej konstrukcji regulatora napięcia w opcji 6V bądź 12V.
Regulator w tym modelu nie jest zbudowany w oparciu o tyrystory, bądź tranzystory obcinające naddatki produkowanego prądu do masy. Pobiera energię z dynama tylko w przypadku obciążenia układu elektrycznego odbiornikami (włączenie świateł, ładowanie akumulatora, użycie sygnału). Jest to ogromny postęp w tego typu urządzeniach, przez co można jeździć wedle uznania z obciążeniem lub bez. Dotyczy to również jazdy z akumulatorem bądź bez niego.
Urządzenie jest zbudowane co do gabarytu i wyglądu zewnętrznego jako dokładna kopia wymiarowa oryginalnej prądnicy. Montuje się je dokładnie tak samo jak prądnicę zgodnie ze schematem oryginalnej instalacji motocykla ZUNDAPP K 800.
Chcąc poznać potrzeby użytkowników podjąłem rozmowy o tym czego oni tak naprawdę oczekują.
Jeden z użytkowników zauważył różnicę w sposobie „palenia” motocykla. Stwierdził, że na 12V motocykl pracuje sprawniej, łatwiej odpala i nie jest podatny na spadki napięcia. Był zainteresowany właśnie dynamem w wersji 12V. Nie bez znaczenia dla niego był fakt, że 12V żarówki są dostępne powszechnie na każdej stacji benzynowej. To, że nie pasują do oryginalnych oprawek nie stanowiło dla niego problemu gdyż i tak nie liczy na zdobycie oryginalnego wkładu lampy, więc mu nie zależy 🙂
Ktoś inny twierdził, że motocykl należący już dziś do perełek zabytkowej motoryzacji, musi być odbudowany możliwie jak najbliżej oryginału, stąd napięcie 12V w ogóle nie wchodzi w grę. Oczekiwał wersji 6V. Dodatkowo podkreślał, że w wersji 6V możliwe jest zastosowanie małego akumulatora imitującego akumulatory z epoki, co nadaje właściwy wygląd oraz charakter odbudowanej maszynie. Generalnie 6V jest napięciem nominalnym, a motocykl dość rzadki i drogi więc wielu użytkowników chce zachować go w jak największym stopniu oryginału. Wersja 6V umożliwia to, z zachowaniem oryginalnych elementów instalacji elektrycznej. I to jest opcja dla tego grona posiadaczy ZUNDAPPA K 800.
W przypadku wersji 12V należy wymienić żarówki, akumulator i cewkę zapłonową. Pada też pytanie o sygnał dźwiękowy. W przypadku sygnału 6V po dostrojeniu szczeliny śrubką regulacyjną można użytkować go w instalacji z napięciem 12V. Przy dłuższym użyciu, w rozumieniu ciągłego trąbienia, może się grzać lub ulec uszkodzeniu, jednak musiało by to być długotrwałe trąbienie, co w rzeczywistości nie jest praktykowane. Kto non stop przez 20 minut trzyma wciśnięty klakson?
parametr | wersja 12V | wersja 6V |
---|---|---|
Napięcie nominalne | 12V | 6V |
Moc maksymalna | 100W | 70W |
Polaryzacja | (-) na masie | (-) na masie |
Napięcie bez obciążenia (silnik 1000obr/min, dynamo 1300obr/min) | 14,4V | 7,2V |
Napięcie z obciążeniem (silnik 1000obr/min, dynamo 1300obr/min) | 13,5V (obciążenie 80W) | 6,6V (obciążenie 60W) |
Napięcie z obciążeniem (silnik 1400obr/min, dynamo 1800obr/min) | 14,4V (obciążenie 80W) | 7,2V (obciążenie 60W) |