W oparciu o doświadczenia w budowie urządzeń DYNAMO do różnych motocykli postanowiliśmy poszerzyć naszą ofertę o wersję DYNAMO L. Oznaczenie serii modeli „L” nawiązuje do producenta pierwowzoru firmy Lucas. Dynamo L stanowi zamiennik prądnic Lucas E3L, E3HM, E3LM oraz E3N. Urządzenia wykonaliśmy zgodnie z wytycznymi montażu oryginalnych prądnic Lucas oraz Miller montowanych w motocyklach angielskich różnych marek na przestrzeni ostatnich stu lat.
Dynamo (generator) zachowuje oryginalne wymiary zewnętrzne oraz zasady montażu prądnic. Oferujemy produkt z zastosowaniem współczesnej technologii w obudowie łudząco przypominającej wygląd oryginału. Bez jakichkolwiek przeróbek po stronie motocykla zapewnia wytworzenie odpowiedniej ilości energii potrzebnej do prawidłowego funkcjonowania motocykla, bez obaw o awarię starych wyeksploatowanych prądnic. Nasze opracowania powstały dzięki współpracy z klientami, którzy zainspirowani naszą pasją przesyłali nam kolejne wzory oraz pomagali w opracowaniu ulepszonych zamienników starych prądnic, bazując na swoich doświadczeniach oraz praktyce z daną marką motocykla. W wyniku tych doświadczeń oraz udostępnionych nam wzorów zbudowaliśmy serię modeli Dynamo L.
Dynamo L6 stanowi zamiennik według oznaczeń katalogu Lucas Modell MN1E Typ H6 i stosowane może być w następujących modelach motocykli:
Model | lata |
---|---|
Ariel 1000 ccm „Square Four 4G” | 1936 1948 |
Ariel 1000 ccm „Square Four 4H” | 1936 1948 |
Ariel 600 ccm „Square Four 4E” | 1936 1948 |
Ariel 500 ccm „Square Four 4F” | 1931 1932 |
Ariel 600 ccm ” Square Four 4F” | 1932 1940 |
Ariel Square Four Mark I | |
Ariel Square Four Mark II | |
Ariel Square Four Mark III | |
Ariel Square Four Mark III Royal Hanter | |
Ariel Square Four Mark IV |
parametr | wersja 12V (-) | wersja 12V (+) | wersja 6V (-) |
---|---|---|---|
Napięcie nominalne | 12V | 12V | 6V |
Moc maksymalna | 100W | 100W | 70W |
Polaryzacja | (-) na masie | (+) na masie | (-) na masie |
Napięcie bez obciążenia | 14,4V (1200obr/min) | 14,4V (1200obr/min) | 7,2V (1200obr/min) |
Napięcie z obciążeniem | 14,4V (80W 2100obr/min) | 14,4V (80W 2100obr/min) | 7,2V (50W 1600obr/min) |
Średnica zewnętrzna korpusu | 76,mm | 76,mm | 76,mm |
Długość korpusu w całości | 167,5mm | 167,5mm | 167,5mm |
Nie posiadamy w naszej ofercie zębatki Dynama L6. Jednak wirnik wykonaliśmy zgodnie z wymiarami oryginału i można na nim zamontować zębatki oryginalne, lub inne zamienniki dostępne na rynku.
Korpus dynama ma wymiary zewnętrzne odpowiadające oryginalnej prądnicy.
Wirnik wykonano ze stali o podniesionych parametrach, oraz poddano go obróbce cieplno-chemicznej. Dzięki czemu sprawność mechaniczna części oraz gwintów jest wyższa niż w prądnicach oryginalnych. Wirnik co do swoich parametrów został wykonany zgodnie z oryginałem to też można wymieniać zębatki na oryginalne dostępne w sprzedaży danej marki.
Żeby w pełni wykorzystać możliwości dynama dostarczamy wraz z dynamem regulator napięcia naszej produkcji (w wersji 12V lub 6V), zaprojektowany od podstaw na potrzeby naszych rozwiązań. Regulator montuje się do oryginalnych uchwytów w miejsce oryginalnego. Aluminiowy radiator chłodzi się w strumieniu powietrza przepływającego w czasie jazdy. Regulator w odróżnieniu od wszystkich dostępnych na rynku nie zwiera uzwojeń dynama do masy tylko odłącza/dołącza je do pracy w miarę zapotrzebowania na energię. Ujmując to najprościej, jeżeli w instalacji załączone zostaną odbiorniki regulator napięcia będzie dostrajał moc generowaną przez dynamo do potrzeb. Jeżeli będziemy jeździć bez świateł urządzenie będzie produkowało tylko tyle mocy ile potrzeba na ładowanie akumulatora. W odróżnieniu do starszych wersji można jeździć bez świateł jak również z pełnym obciążeniem.
Uwaga: Działanie regulatora uzależnione jest od napięcia na akumulatorze. Napięcie nie może być mniejsze niż 10V w wersji 12V (5,2V w wersji 6V). W sytuacji gdy akumulator utrzymuje niższe wartości napięcia niemożliwy jest start pracy regulatora. Jeżeli w czasie pracy urządzenia napięcie na akumulatorze spadnie poniżej tych wartości, regulator napięcia odłączy się, a wraz z nim dynamo, które zacznie obracać się na biegu jałowym. Taki stan układu będzie prowadził do całkowitego rozładowania akumulatora podczas dalszej jazdy.
Zestaw obejmuje:
Poniższe zdjęcia przedstawiają regulator Dynama DL naszej produkcji, wraz z podstawą umożliwiającą montaż zestawu w oryginalnym miejscu.
Akumulator należy dobierać tak by jego pojemność była dopasowana do maksymalnej mocy dynama. Przyjętą ogólnie zasadą jest dobranie pojemności mierzonej w amperogodzinach (Ah) jako jednej dziesiątej mocy urządzenia (w przypadku wersji 6V z tendencją na plus):
Z nowym regulatorem napięcia można łączyć wszystkie rodzaje akumulatorów z wyjątkiem baterii żelowych. Należy rozróżnić pojęcie akumulator motocyklowy żelowy, od pojęcia bateria żelowa stosowana np. w instalacjach alarmowych. Tu wiele osób popełnia błąd kupując baterię żelową jako akumulator.
W praktyce obecnie najlepiej sprawdzają się akumulatory litowo-jonowe lub kwasowo-ołowiowe w technologii AGM (Absorbent Glass Mat – szklana mata absorpcyjna). Oczywiście można też stosować tradycyjne akumulatory kwasowo-ołowiowe dobrych marek. Z własnego doświadczenia mogę polecić sprawdzony w okresie ponad trzech lat akumulator litowo-jonowy firmy Moretti.
Z naszych obserwacji wynika, że producenci tradycyjnych akumulatorów kwasowych kierują się zasadą „rocznej przydatności produktu”. Zdarzało nam się zaobserwować, że nowy akumulator kwasowy pracował ok 1 rok w normalnych warunkach w motocyklu i tyle samo zachowywał sprawność zapasowy, stojący na półce i podpięty pod typową ładowarkę podtrzymującą. Jak się okazało oba padły mniej więcej po roku. Wniosek był taki, że czy używa się tych akumulatorów, czy stoją na półce ich trwałość jest mniej więcej taka sama. Po upływie pewnego czasu padają z dnia na dzień i są do wyrzucenia. Podobne doświadczenia zgłaszali nam też klienci.
Należy też wspomnieć o drganiach, którym poddany jest akumulator zamontowany w Junaku. Akumulatory z niższej półki mogą nie wytrzymać drgań. Cele w akumulatorze potrafią się urwać lub pęknąć powodując natychmiastowe uszkodzenie akumulatora. Akumulatory litowo-jonowe i kwasowo-ołowiowe w technologii AGM z racji ich konstrukcji są odporniejsze.
Wiązka regulatora napięcia obejmuje:
Wiązka dynama obejmuje:
Podłączenie polega na połączeniu przewodów fazowych (3 przewody żółte zakończone wtyczką) dynama z regulatorem i wpięciu wiązki regulatora w oryginalną instalację motocykla z uwzględnieniem niewielkich zmian przedstawionych na schemacie poniżej. Schemat przedstawia połączenia oryginalnej instalacji z Dynamem L. Jest on taki sam dla połączeń minus ( – ) bądź ( + ) na masie. Zestaw różni się odpowiednio regulatorem o dedykowanej polaryzacji, którą konfiguruje klient odpowiednio do potrzeb modelu swojego motocykla.
Możliwe jest podłączenie urządzenia bezpośrednio po włączeniu napięcia ze stacyjki. Takie rozwiązanie zapewnia dużo lepsze warunki dla regulatora oraz akumulatora napięcia, który po odłączeniu napięcia przez układ stacyjki nie podaje napięcia na regulator w czasie postoju co obrazuje poniższy schemat.
UWAGA:
(1) Należy przeczytać uważnie kartę gwarancyjną.
(2) Należy bardzo dokładnie prześledzić schemat instalacji dołączony do urządzenia i sprawdzić czy jest ona zgodna ze schematem; w przypadku rozbieżności ustalić, czy przeróbki nie kolidują ze zmianami wymaganymi przy montażu dynama.
(3) Akumulator przeznaczony do współpracy z dynamem min. 10Ah w wersji 12V (8Ah w wersji 6V).
W żadnym wypadku nie stosować baterii żelowych używanych np. do zasilania domowych instalacji alarmowych.
W przypadku tradycyjnego akumulatora należy zamontować rurkę odprowadzającą opary elektrolitu z wylotem poniżej rantu błotnika tylnego.
(4) Urządzenie pracuje z MINUSEM (-) na masie. Słupek akumulatora oznaczony jako biegun ujemny (-) należy połączyć przewodem minimum 1.5mm2 z karoserią motocykla. Przewód powinien mieć zarobione miedziane lub mosiężne końcówki, najlepiej dodatkowo zalutowane w miejscu połączenia z przewodem.
(5) Regulator powinien być zamontowany w miejscu montażu oryginalnego regulatora prądnicy.
(6) Przewód plus (+) regulatora (czerwony) podłączyć dedykowanym kablem do słupka akumulatora oznaczonego (+). Do tego samego słupka podłączyć przewód (+) zasilający stacyjkę prowadząc go poprzez oryginalne lub akcesoryjne gniazdo bezpiecznika. Jest to różnica w stosunku do oryginalnej instalacji, gdzie bezpiecznik stosowany jest na kablu łączącym akumulator z masą. Przewód ten należy w dalszej kolejności odłączyć od oryginalnego regulatora napięcia zamontowanego pod zbiornikiem paliwa, odciąć końcówki montażowe do regulatora, przewód połączyć, zlutować, zaizolować, pamiętając, iż jest to biegun (+) główne zasilanie stacyjki. Koniec przewodu od strony stacyjki pozostawić bez zmian.
(7) W przypadku zastosowania kontrolki ładowania przewód minus oprawki tej kontrolki należy połączyć z przewodem zielonym w kostce regulatora. Nie zmienia się jego podłączenie końcowe, które stanowi biegun ujemny kontrolki ładowania (kolor czerwony) w obudowie lampy.
Po prawidłowym podłączeniu kontrolka ładowania zasilona przewodem (+) z drugiej strony powinna się świecić.
UWAGA: Kontrolka zaświeci się (będzie działać poprawnie) tylko wtedy gdy akumulator jest podłączony, minus na masie (czytaj pkt. 4). W przypadku zamiany biegunów akumulatora – pozostawienie według oryginalnej konfiguracji (+) na masie, regulator napięcia może zostać trwale uszkodzony, czego nie obejmuje gwarancja!
Kontrolka ładowania nie zaświeci się gdy:
Prawidłowe działanie tego obwodu można sprawdzić dotykając końcem przewodu wpinanego w kostkę regulatora napięcia ( kolor zielony) do masy motocykla.
(8) Przewód regulatora minus (-) kolor czarny podłączyć do bieguna (-) akumulatora.
(9) Kostkę z trzema przewodami w kolorze żółtym wychodzącymi z dynama podłączyć z trzema przewodami w kolorze żółtym, wychodzącymi z regulatora napięcia. Są to przewody fazowe uzwojeń dynama.
UWAGA: Nie należy łączyć przewodów wychodzących z dynama z żadnymi innymi przewodami instalacji. Łączyć wyłącznie z przewodami koloru żółtego, wychodzącymi z regulatora napięcia dołączonego do urządzenia za pomocą wiązek połączeniowych dynama i regulatora. Kolejność tych przewodów nie ma znaczenia – są ze sobą zamienne. Nie wolno tych przewodów zwierać ze sobą, ani dotykać do masy w czasie pracy urządzenia. Może to spowodować trwałe uszkodzenie uzwojeń dynama.
(10) Przewód oznaczony w instalacji numerem 18 podpięty do zacisku oryginalnej prądnicy P9A odpiąć od regulatora oryginalnego RG9a mieszczącego się pod bakiem i zaizolować go lub usunąć z wiązki instalacji.
(11) Dynamo jest zamiennikiem oryginalnej prądnicy i jest montowane dokładnie według zasad prawidłowego montażu oryginalnej prądnicy.
Do prawidłowego montażu urządzenia zaleca się zdjęcie lewej kapy bocznej silnika tak, aby był nieograniczony dostęp do kół zębatych. Luz nazębny należy wyregulować obracając dynamem tak, aby nie był zbyt duży ani zbyt mały. Dla nowego zestawu kół od 0,05 do 0,1mm.
UWAGA: Luz nazębny należy sprawdzić po maksymalnym dokręceniu urządzenia, gdyż może się on zmienić w czasie dokręcania.
Dynamo należy docisnąć śrubą od tyłu w miejscu do tego przeznaczonym.
Nie wolno zakrywać otworów wlotowych – wylotowych chłodzenia.
Przed montażem należy sprawdzić czy koło napędzające Dynamo z iskrownika jest w dobrym stanie nie ma zbyt dużych luzów i czy prawidłowo zazębia się płynnie obracając z kołem współpracującym.
W przypadku nieusunięcia luzu, bądź zbyt silnego sprzężenia kół zębatych, może dojść do bardzo szybkiego zużywania się łożysk, czego nie obejmuje gwarancja. W urządzeniu są montowane nowe łożyska firmy FAG z luzem C 3. Ich zużycie przy przebiegu krótszym niż 25 tys. km jest praktycznie niemożliwe.
Uwaga: Wielu klientów zadaje pytanie czy jest to normalne, że w czasie obrotu ręcznego zębatką osadzoną na wirniku dynama wyczuwalne są sekwencyjnie przeskoki? Otóż urządzenie ma wbudowane stałe magnesy, które w czasie obrotu generują ten efekt i jest on normalny. Nie jest to oznaką uszkodzenia łożysk.
Powyższy opis, powstał z wykorzystaniem doświadczeń zdobytych przy okazji kontaktu z klientami, którzy zakupili urządzenie.
Poprawnym zakresem pracy instalacji jest takie dobranie odbiorników, aby suma ich mocy stanowiła 80% mocy znamionowej dynama, pozostawiając 20% na ładowanie akumulatora.
odbiornik | wersja 12V | wersja 6V |
---|---|---|
Lampa przednia światło drogowe/mijana | max 60W/55W | max 35W/35W |
Światło pozycyjne przednie | 5W | 2W |
Światło pozycyjne tylne | 5W zastosowanie większej żarówki może powodować z czasem topienie się klosza lampy | 3W |
Światło stop | max 10W | 5W |
Oświetlenie licznika | 2W | 2W |
Kontrolki ładowania i luzu | 2W | 2W |
Sygnał dźwiękowy | dowolny 12V, można stosować oryginalny sygnał 6V | dowolny 6V |
Bezpiecznik zabezpieczający instalację | 15A | 15A |