Wirniki neodymowe.
wersja polska
Motocykle Jacka    Nasze usługi    Sklep    Galeria    Linki    Kontakt
wersja polska wersja angielska wersja angielska
      Regeneracja głowic | Regeneracja wałów | Szlif cylindrów | Szkiełkowanie | Anodowanie tłoków | KOŁA ZĘBATE | ELEKTRYKA

 Wybierz grupę motocykli:

Części i usługi dla motocykli Junak
Motocykle Junak, wyprodukowane przez Szczecińską Fabrykę Motocykli.



Części i usługi dla motocykli Radzieckich
Motocykle produkowane na terenie CCCP.



Części i usługi dla Polskich motocykli poniżej 350ccm
Motocykle i motorowery produkowane w Polsce do lat 90-tych.


Części i usługi dla ciężkich motocykli Niemieckich
Ciężkie motocykle niemieckie.


Części i usługi dla Polskich motocykli poniżej 350ccm
Motocykle i motorowery produkowane na terenie Czechosłowacji.
Wirniki neodymowe



Wirnik neodymowy

      Przez lata naprawiając motocykle Junak oraz Avo doszliśmy do następujących wniosków. W 90% przypadków wirnik w iskrowniku nie nadaje sie do regeneracji ani do dalszej eksploatacji.





Oryginalny wirnik przeważnie poddawany wielokrotnym demontażom w przeróżnych okolicznościach, przez ludzi z różnym zapleczem i wiedzą techniczną był niszczony bezpowrotnie. Pierwszą i zasadniczą wadą oryginalnego wirnika są jego osie zamontowane na wcisk na małej głębokości. Bardzo często osie są luźne bądź bardzo luźne, a nierzadko można je ręką wyciągnąć z wirnika. Same osie są wykonane ze stali ich twardość jest poniżej 20Hrc , przez co są one bardzo podatne na wszelkie uszkodzenia mechaniczne oraz zużywanie się wcisków od normalnej pracy urządzenia.

Główne wady wirników w rozbieranych iskrownikach to:

  • luźne osie osadzone w wirniku
  • uszkodzone, rozbite w miękkich ośkach osadzenia klinów przez co przyspieszacz zapłonu przemieszcza się w sposób niepożądany.
  • uszkodzony stożek, przez co nie można zamontować prawidłowo koła napędzającego
  • uszkodzony rowek na pierścień segera utrzymujący krzywkę.
  • Zbyt duże wyrobienia ośki pod krzywką, skutkują ciągłymi zmianami punktu zapłonu w czasie pracy silnika, objawiając się kichaniem zwłaszcza na wolnych obrotach w wydech oraz gaźnik.
  • Zbyt duże wyrobienia pod przyspieszaczem zapłonu.
  • Wyrobienia w miejscu osadzenia łożysk przez co łożysko można zsunąć bez oporu z osi wirnika.
  • Sam wirnik jest zbudowany po części z magnesu alnico, magnes ten wykazuje z czasem postępowanie tak zwanej korozji magnesu przez co jego ponowne namagnesowanie jest praktycznie nie możliwe na dłuższy okres czasu. Tym samym oferty magnesowania starych wirników, oraz ich regeneracji po części są swego rodzaju małym naciąganiem klienta, gdyż nigdy nie wiadomo w jakim stopniu korozja magnesu postąpiła w danym wirniku, przez co jego magnesowanie jest chwilowe i krótkotrwałe są przypadki że wirniki wracały po kilku dniach do stanu poprzedniego z przed magnesowania nawet nie zamontowane do iskrownika. To też nawet wirnik z wymienioną na nowo osią na wylot bardzo często nie nadaje sie do jazdy lub szybko nie będzie się do niej nadawał, w przypadku słabego magnesu tracącego właściwości po chwilowym magnesowaniu. W przypadku takich napraw gdy wirnik nie poddawany jest magnesowaniu jego właściwości są wyjątkowo słabe. Z przeprowadzonych prób wynikało iż cała operacja zależy loteryjnie od stanu magnesu wirnika, zdarzały się przypadki pękania z czasem magnesu po wstawieniu takiej ośki w czasie pracy iskrownika. Były też wirniki, które do dziś po takich naprawach jeżdżą bez awaryjnie.

Wszystkie te czynniki były powodem rezygnacji z prób naprawiania starych wirników gdyż co najmniej w połowie przypadków występowały zwroty bądź inne problemy, o których napisałem powyżej.

Mając do czynienia za tak dużą rozpiętością wad, właściwie nie możliwych do naprawienia oraz braku nowych wirników z epoki stworzyliśmy produkt zastępczy eliminujący wszelkie wady oryginalnego wirnika.

obraz

Wirnik neodymowy wykonaliśmy jako alternatywę dla często bardzo zniszczonych wirników oryginalnych jednocześnie zmieniając jego konstrukcję, umożliwiając montaż łożysk maszynowych 609. Łożyska oryginalne o wiele słabsze w swej konstrukcji nie zapewniały dostatecznej sztywności a bardzo ważnym czynnikiem do rezygnacji z tych łożysk była ich cena, ponad dwukrotnie większa jak łożysk 609. Wirnik jest wykonany ze stali 40 hm, a następnie poddany obróbce hartowania, odpuszczania na twardość 45 hrc. Twardość ta zapewnia bardzo dobre właściwości mechaniczne wirnika. Do tych wniosków doszliśmy po wielu próbach wykonania wirników w różny sposób. Pierwsze wirniki wykonywane były ze stali 45 z osiami 8 mm bez hartowania. Były wykonywane na słabszych magnesach dostępnych ogólnie na rynku w sprzedaży. Te wirniki zamontowane do szeregu iskrowników ujawniły dużo wad wykonania. Magnesy okazały się za słabe, stal zastosowana również co skutkowało urywaniem się wirników w czasie pracy co przedstawiają poniższe zdjęcia.

obraz obraz

Zmuszeni byliśmy odejść od wersji wirników z osiami 8 mm, oraz stosowania słabszych gatunkowo stali. Magnesy do obecnych wirników zostały wykonane na zamówienie, stal zastosowana do wykonania to 40 HM poddana obróbce hartowania. Samo hartowanie nie jest aż tak problematyczne, jednak osie będące znacznie cieńsze od rdzenia wyginają się w piecu hartowniczym i doszedł dodatkowy czas żmudnego prostowania po hartowaniu wirników aby umożliwić ich dalsze obróbki. Wirnik w miejscu osadzenia łożysk jest wykonany na wymiar 9mm co umożliwia zamontowanie sztywniejszych łożysk maszynowych 609. Zmienione są też jego szerokości. W miejscu osadzenia przyspieszacza zapłonu jest możliwość wykonania ośki z odpowiednim naddatkiem dzięki czemu istnieje możliwość osadzenia przyspieszacza zapłonu na wcisk.

obraz

W części współpracy wirnika z krzywką zapłonową jest on odpowiednio wyluzowany tak by nasmarowany współpracował niezawodnie z krzywką zapłonową, która nie może się zatrzeć w tym miejscu ponieważ odpowiada za płynne przyspieszanie zapłonu współpracując z przyspieszaczem. Dodatkowym czynnikiem sprzyjającym jest szlifowany utwardzony wirnik, który jest zdecydowanie mniej podatny na zacieranie w tym miejscu.

Oś wirnika jest jednolita co zapewnia zdecydowaną sztywność w czasie nawet bardzo wysokich obrotów, natomiast pozostałe części wykonane są ze stali nierdzewnej stanowiąc jednolitą konstrukcję całego elementu.

Wirnik ma zastosowane magnesy neodymowe odpowiednio rozproszone tak też jego magnetyczność nie słabnie i stanowi niezawodny element w czasie pracy silnika, co można docenić zwłaszcza przy bardzo niskich obrotach.

obraz

Opisując wszelkie czynniki, które miały wpływ na zmiany konstrukcji wirnika, wady które wystąpiły opisuję po to by każdy mógł realnie wyciągnąć wnioski rozważając zakup owej części. Biorąc pod uwagę wszelkie aspekty i możliwości dostępnych wariantów na rynku. Wirnik neodymowy w tej opcji jest bardzo dobrym rozwiązaniem eliminującym wszelkie wady, bardzo ważnym czynnikiem o którym należy wiedzieć w przypadku decyzji o przejściu na ten produkt jest fakt, że współpracuje on prawidłowo z przewiniętą cewką wysokiego napięcia. W przypadku zastosowania wirnika do starej cewki zapłonowej występowały duże problemy z ich działaniem. Stara cewka, która działała z wirnikiem oryginalnym po zmianie na neodymowy ulegała bardzo szybko uszkodzeniu wykazywała przebicia. To też sugeruję aby wraz z wymianą wirnika na neodymowy, przeprowadzić regenerację cewki wysokiego napięcia, poprzez jej przewinięcie.
O tym procesie mogą państwo przeczytaj w zakładce przewijanie cewek w dziale elektrycznym.

Oferujemy państwu również inne części oraz kompleksowe regeneracje iskrowników tego typu.





Do zobaczenia na trasie


obraz obraz obraz
obraz obraz obraz


| Szlif cylindra | Regeneracja głowic | Anodowanie tłoków    
| Części motocyklowe | Układy wydechowe | Instalacje elektryczne      
| Polerowanie | Szkiełkowanie | Chromowanie      
| Motocykle polskie | Motocykle czechosłowackie | Motocykle radzieckie