Iskrownik a z nim jego wady i zalety rozpoczęły się wraz z jego powstaniem w latach pięćdziesiątych. Urządzenie zostało zaprojektowane do motocykli Avo produkowanych w Niemczech następnie było zaadoptowane w różnych wersjach między innymi do motocykla Junak, który powstał w powojennej Polsce w 1958 roku i był produkowany do roku 1965. W tym okresie iskrownik ewoluował w różnych elementach swej konstrukcji, jednak główne podzespoły oraz zasada działania pozostała bez zmian. Wielu użytkowników Junaka oraz Simsona Avo narzeka na to samo urządzenie jednak ci drudzy zdecydowanie mniej. Czyżby iskrownik w avo był lepszy ??? Niektórzy stawiali tezy: swoje ze swoim dogada się zawsze, mając na myśli avo produkcji niemieckiej z iskrownikiem tej że produkcji.
Oczywiście są to luźne żarty z przymrużeniem oka, a to że w Junaku urządzenie ulegało częstszym awariom było podyktowane kilkoma zasadniczymi czynnikami. W Junakach iskrownik umieszczony został na zewnątrz przez co stał się bardzo podatny na czynniki atmosferyczne oraz szereg innych zewnętrznych w czasie jazdy co bardzo często skutkowało jego uszkodzeniem mechanicznym, bądź zalaniem i uszkodzeniami elektrycznymi. Natomiast w Simsonie te czynniki nie miały miejsca z racji umiejscowienia iskrownika pod kapą silnika.
Przez lata naprawiając motocykle Junak oraz Avo doszliśmy do następujących wniosków.
W 90% przypadków wirnik w iskrowniku nie nadaje sie do regeneracji ani do dalszej eksploatacji.
Oryginalny wirnik przeważnie poddawany wielokrotnym demontażom w przeróżnych okolicznościach, przez ludzi z różnym zapleczem i wiedzą techniczną był niszczony bezpowrotnie. Pierwszą i zasadniczą wadą oryginalnego wirnika są jego osie zamontowane na wcisk na małej głębokości. Bardzo często osie są luźne bądź bardzo luźne, a nierzadko można je ręką wyciągnąć z wirnika. Same osie są wykonane ze stali ich twardość jest poniżej 20Hrc , przez co są one bardzo podatne na wszelkie uszkodzenia mechaniczne oraz zużywanie się wcisków od normalnej pracy urządzenia.
Główne wady wirników w rozbieranych iskrownikach to:
Mając do czynienia za tak dużą rozpiętością wad, właściwie nie możliwych do naprawienia oraz braku nowych wirników z epoki stworzyliśmy produkt zastępczy eliminujący wszelkie wady oryginalnego wirnika.
Wirnik neodymowy wykonaliśmy jako alternatywę dla często bardzo zniszczonych wirników oryginalnych jednocześnie zmieniając jego konstrukcję, umożliwiając montaż łożysk maszynowych 609. Wirnik jest wykonany ze stali 40 hm, a następnie poddany obróbce hartowania, odpuszczania na twardość 45 hrc. Twardość ta zapewnia bardzo dobre właściwości mechaniczne wirnika. Wirnik w miejscu osadzenia łożysk jest wykonany na wymiar 9mm co umożliwia zamontowanie sztywniejszych łożysk maszynowych 609.
W miejscu osadzenia przyspieszacza zapłonu jest możliwość wykonania ośki z odpowiednim naddatkiem dzięki czemu istnieje możliwość osadzenia przyspieszacza zapłonu na wcisk.Bardzo ważnym elementem w iskrowniku są gniazda wysokiego oraz niskiego napięcia, wykonujemy je z małymi usprawnieniami we własnym zakresie, dzięki czemu każdy iskrownik który jest do nas dostarczany może być w różnym stanie kompletności.
Wykonujemy nowe sprężynki przyspieszacza zapłonu starego oraz nowego typu.
W przypadku uszkodzeń tulejki przyspieszacza zapłonu, naprawę przeprowadzamy poprzez wymianę tulejki na nową co przedstawiają poniższe zdjęcia.
Wszystkie elementy oryginalne stalowe są poddawane regeneracji, oczyszczamy je i ponownie pokrywane są o cynkiem.
Bardzo często uszkodzone są elementy mocujące płytkę przerywacza oraz inne. Wykonujemy nowe co daje pewność poprawnego montażu oraz pewne gwinty.
Wykonujemy nowe koła napędu iskrownika junak. Więcej o tym produkcie przeczytają Państwo w dziale KOŁA ZĘBATE. Wykonujemy nowe osie małego koła napędu iskrownika zabezpieczane z obu stron. Wykonujemy je na różne wymiary w zależności od potrzeb i stanu napędów powierzonych do regeneracji.
W efekcie końcowym oferujemy Państwu kompleksowe regeneracie iskrowników na częściach własnej produkcji. Oferujemy również doświadczenie zdobyte przez lata między innymi w tej dziedzinie.
Ponieważ iskrowniki dostarczane do nas są w różnym stanie kompletności nie można jednoznacznie wycenić ich naprawy z góry. To też po dostarczeniu iskrowniki są przez nas weryfikowane i indywidualnie wyceniane. W przypadku bardzo złego materiału wyjściowego dysponujemy iskrownikami po regeneracji na wymianę bądź do regeneracji. Ich dostępność jest ruchoma to też w przypadku chęci zakupu takiego iskrownika należy pytać indywidualnie o ich dostępność w danej chwili.
| Szlif cylindra | | Regeneracja głowic | | Anodowanie tłoków | |||
| Części motocyklowe | | Układy wydechowe | | Instalacje elektryczne | |||
| Polerowanie | | Szkiełkowanie | | Chromowanie | |||
| Motocykle polskie | | Motocykle czechosłowackie | | Motocykle radzieckie |