Regenerowanie iskrowników
wersja polska
Motocykle Jacka    Nasze usługi    Sklep    Galeria    Linki    Kontakt
wersja polska wersja angielska wersja angielska
      Regeneracja głowic | Regeneracja wałów | Szlif cylindrów | Szkiełkowanie | Anodowanie tłoków | KOŁA ZĘBATE | ELEKTRYKA

 Wybierz grupę motocykli:

Części i usługi dla motocykli Junak
Motocykle Junak, wyprodukowane przez Szczecińską Fabrykę Motocykli.



Części i usługi dla motocykli Radzieckich
Motocykle produkowane na terenie CCCP.



Części i usługi dla Polskich motocykli poniżej 350ccm
Motocykle i motorowery produkowane w Polsce do lat 90-tych.


Części i usługi dla ciężkich motocykli Niemieckich
Ciężkie motocykle niemieckie.


Części i usługi dla Polskich motocykli poniżej 350ccm
Motocykle i motorowery produkowane na terenie Czechosłowacji.
Regeneracja iskrowników

Regeneracja iskrowników

      W tym dziale chcę wszystkim przybliżyć oraz zaoferować usługę regeneracji iskrowników motocykli Junak oraz AVO. Pokrótce przybliżę metody oraz części, które wykonujemy bądź regenerujemy do naprawy iskrowników tego typu, bez których naprawa bądź regeneracja niektórych elementów urządzenia jest nie możliwa. Wszelkie uwagi oraz udoskonalenia, które wprowadziliśmy w poszczególnych częściach, są wynikiem wieloletnich doświadczeń w zakresie prac tego typu oraz spostrzeżeń użytkowników borykających się z problemami iskrownika w ich motocyklu.





Iskrownik a z nim jego wady i zalety rozpoczęły się wraz z jego powstaniem w latach pięćdziesiątych. Urządzenie zostało zaprojektowane do motocykli Avo produkowanych w Niemczech następnie było zaadoptowane w różnych wersjach między innymi do motocykla Junak, który powstał w powojennej Polsce w 1958 roku i był produkowany do roku 1965. W tym okresie iskrownik ewoluował w różnych elementach swej konstrukcji, jednak główne podzespoły oraz zasada działania pozostała bez zmian. Wielu użytkowników Junaka oraz Simsona Avo narzeka na to samo urządzenie jednak ci drudzy zdecydowanie mniej. Czyżby iskrownik w avo był lepszy ??? Niektórzy stawiali tezy: swoje ze swoim dogada się zawsze, mając na myśli avo produkcji niemieckiej z iskrownikiem tej że produkcji. Oczywiście są to luźne żarty z przymrużeniem oka, a to że w Junaku urządzenie ulegało częstszym awariom było podyktowane kilkoma zasadniczymi czynnikami. W Junakach iskrownik umieszczony został na zewnątrz przez co stał się bardzo podatny na czynniki atmosferyczne oraz szereg innych zewnętrznych w czasie jazdy co bardzo często skutkowało jego uszkodzeniem mechanicznym, bądź zalaniem i uszkodzeniami elektrycznymi. Natomiast w Simsonie te czynniki nie miały miejsca z racji umiejscowienia iskrownika pod kapą silnika.
Przez lata naprawiając motocykle Junak oraz Avo doszliśmy do następujących wniosków. W 90% przypadków wirnik w iskrowniku nie nadaje sie do regeneracji ani do dalszej eksploatacji. Oryginalny wirnik przeważnie poddawany wielokrotnym demontażom w przeróżnych okolicznościach, przez ludzi z różnym zapleczem i wiedzą techniczną był niszczony bezpowrotnie. Pierwszą i zasadniczą wadą oryginalnego wirnika są jego osie zamontowane na wcisk na małej głębokości. Bardzo często osie są luźne bądź bardzo luźne, a nierzadko można je ręką wyciągnąć z wirnika. Same osie są wykonane ze stali ich twardość jest poniżej 20Hrc , przez co są one bardzo podatne na wszelkie uszkodzenia mechaniczne oraz zużywanie się wcisków od normalnej pracy urządzenia.

Główne wady wirników w rozbieranych iskrownikach to:

  • luźne osie osadzone w wirniku
  • uszkodzone, rozbite w miękkich ośkach osadzenia klinów przez co przyspieszacz zapłonu przemieszcza się w sposób nieporządany.
  • uszkodzony stożek, przez co nie można zamontować prawidłowo koła napędzającego
  • uszkodzony rowek na pierścień segera utrzymujący krzywkę.
  • Zbyt duże wyrobienia ośki pod krzywką, skutkują ciągłymi zmianami punktu zapłonu w czasie pracy silnika, objawiając się kichaniem zwłaszcza na wolnych obrotach w wydech oraz gaźnik.
  • Zbyt duże wyrobienia pod przyspieszaczem zapłonu.
  • Wyrobienia w miejscu osadzenia łożysk przez co łożysko można zsunąć bez oporu z osi wirnika.
  • Sam wirnik jest zbudowany po części z magnesu alnico, magnes ten wykazuje z czasem postępowanie tak zwanej korozji magnesu przez co jego ponowne namagnesowanie jest praktycznie nie możliwe na dłuższy okres czasu. Tym samym oferty magnesowania starych wirników po części są swego rodzaju małym naciąganiem klienta, gdyż nigdy nie wiadomo w jakim stopniu korozja magnesu postąpiła w danym wirniku, przez co jego magnesowanie jest chwilowe i krótkotrwałe są przypadki że wirniki wracały po kilku dniach do stanu poprzedniego z przed magnesowania nawet nie zamontowane do iskrownika.

Regeneracja iskrowników

Mając do czynienia za tak dużą rozpiętością wad, właściwie nie możliwych do naprawienia oraz braku nowych wirników z epoki stworzyliśmy produkt zastępczy eliminujący wszelkie wady oryginalnego wirnika.



Wirnik neodymowy wykonaliśmy jako alternatywę dla często bardzo zniszczonych wirników oryginalnych jednocześnie zmieniając jego konstrukcję, umożliwiając montaż łożysk maszynowych 609. Wirnik jest wykonany ze stali 40 hm, a następnie poddany obróbce hartowania, odpuszczania na twardość 45 hrc. Twardość ta zapewnia bardzo dobre właściwości mechaniczne wirnika. Wirnik w miejscu osadzenia łożysk jest wykonany na wymiar 9mm co umożliwia zamontowanie sztywniejszych łożysk maszynowych 609.

Regeneracja iskrowników
W miejscu osadzenia przyspieszacza zapłonu jest możliwość wykonania ośki z odpowiednim naddatkiem dzięki czemu istnieje możliwość osadzenia przyspieszacza zapłonu na wcisk.

W części współpracy wirnika z krzywką zapłonową jest on odpowiednio wyluzowany tak by nasmarowany współpracował niezawodnie z krzywką zapłonową, która nie może się zatrzeć w tym miejscu ponieważ odpowiada za płynne przyspieszanie zapłonu współpracując z przyspieszaczem. Dodatkowym czynnikiem sprzyjającym jest szlifowany utwardzony wirnik, który jest zdecydowanie mniej podatny na zacieranie w tym miejscu.

Oś wirnika jest jednolita co zapewnia zdecydowaną sztywność w czasie nawet bardzo wysokich obrotów, natomiast pozostałe części wykonane są ze stali nierdzewnej stanowiąc jednolitą konstrukcję całego elementu.

Regeneracja iskrowników
Wirnik ma zastosowane magnesy neodymowe odpowiednio rozproszone tak też jego magnetyczność nie słabnie i stanowi niezawodny element w czasie pracy silnika, co można docenić zwłaszcza przy bardzo niskich obrotach.

Kolejnym bardzo ważnym elementem iskrownika są cewki wysokiego napięcia. Nawet gdy nie są uszkodzone, po 40 czasem 50 latach, mówiąc delikatnie dni świetności mają za sobą. Głównym problemem starych cewek jest rozkład warstwy izolującej drut po takim okresie, często przegrzany śniedzieje, przez co wzrasta jego rezystancja. Warstwa izolująca często jest już uszkodzona i podatna na przebicia.
Bardzo często taka cewka pracuje w jakimś stopniu ze starym słabym wirnikiem natomiast po zastosowaniu nowego wirnika neodymowego bardzo szybko ulega uszkodzeniu. Dlatego zalecamy stosowanie do nowych wirników neodymowych przewiniętych cewek. Większość starych cewek ulega szybkiemu uszkodzeniu współpracując z nowym wirnikiem noedymowym.

Oferujemy przewijanie cewek wysokiego napięcia od podstaw z zastosowaniem nowoczesnych materiałów izolujących, z wykorzystaniem starych rdzeni. Przykładowe zdjęcia przedstawiają ten proces.

obraz obraz obraz

Bardzo ważnym elementem w iskrowniku są gniazda wysokiego oraz niskiego napięcia, wykonujemy je z małymi usprawnieniami we własnym zakresie, dzięki czemu każdy iskrownik który jest do nas dostarczany może być w różnym stanie kompletności.

obraz obraz obraz

Wykonujemy nowe sprężynki przyspieszacza zapłonu starego oraz nowego typu.

obraz obraz obraz

W przypadku uszkodzeń tulejki przyspieszacza zapłonu, naprawę przeprowadzamy poprzez wymianę tulejki na nową co przedstawiają poniższe zdjęcia.

obraz obraz obraz

Wszystkie elementy oryginalne stalowe są poddawane regeneracji, oczyszczamy je i ponownie pokrywane są o cynkiem.

obraz obraz obraz

Bardzo często uszkodzone są elementy mocujące płytkę przerywacza oraz inne. Wykonujemy nowe co daje pewność poprawnego montażu oraz pewne gwinty.

obraz obraz obraz

Wykonujemy nowe koła napędu iskrownika junak. Więcej o tym produkcie przeczytają Państwo w dziale KOŁA ZĘBATE. Wykonujemy nowe osie małego koła napędu iskrownika zabezpieczane z obu stron. Wykonujemy je na różne wymiary w zależności od potrzeb i stanu napędów powierzonych do regeneracji.

obraz obraz

W efekcie końcowym oferujemy Państwu kompleksowe regeneracie iskrowników na częściach własnej produkcji. Oferujemy również doświadczenie zdobyte przez lata między innymi w tej dziedzinie.

Ponieważ iskrowniki dostarczane do nas są w różnym stanie kompletności nie można jednoznacznie wycenić ich naprawy z góry. To też po dostarczeniu iskrowniki są przez nas weryfikowane i indywidualnie wyceniane. W przypadku bardzo złego materiału wyjściowego dysponujemy iskrownikami po regeneracji na wymianę bądź do regeneracji. Ich dostępność jest ruchoma to też w przypadku chęci zakupu takiego iskrownika należy pytać indywidualnie o ich dostępność w danej chwili.

Do zobaczenia na trasie


obraz obraz obraz
obraz obraz obraz
obraz obraz


| Szlif cylindra | Regeneracja głowic | Anodowanie tłoków    
| Części motocyklowe | Układy wydechowe | Instalacje elektryczne      
| Polerowanie | Szkiełkowanie | Chromowanie      
| Motocykle polskie | Motocykle czechosłowackie | Motocykle radzieckie