Urządzenie jest zbudowane co do gabarytu i wyglądu zewnętrznego jako dokładna kopia wymiarowa oryginalnej prądnicy. Montuje się je dokładnie tak samo jak prądnice zgodnie ze schematem oryginalnej instalacji motocykle ZUNDAPP K 800.
Urządzenie zbudowane zupełnie inaczej jak jego poprzedniki ma szereg unowocześnień, o których w tej części chcę opowiedzieć.
Mając do czynienia z różnymi klientami rozmawiałem o różnych zaletach i wadach owych napięć, stąd opcja do wyboru 6V bądź 12 V.
Chcąc sprostać oczekiwaniom różnych użytkowników podjąłem rozmowy o tym czego oni tak naprawdę oczekują.
W wersji 12 V jeden z użytkowników zauważył różnicę w sposobie palenia motocykla. Stwierdził iż na 12 V, motocykl pracuje sprawniej łatwiej odpala i nie jest aż tak podatny na spadki napięcia. To też był zainteresowany właśnie DYNAMEM w wersjami 12 V. Zauważył fakt iż żarówki są dostępne powszechnie na każdej stacji benzynowej o tym napięciu i przeróżnych wartościach nie koniecznie pasujące do oryginalnych oprawek dodałem. Na co on odpowiedział że i tak na szczątki motocykla i nawet nie liczy na zdobycie oryginalnego wkładu lampy, wiec mu nie zależy.
Ktoś zupełnie inny twierdził iż motocykl należący już dziś do perełek zabytkowej motoryzacji musi być odbudowany możliwie jak najbliżej oryginału stąd napięcie 12 V w ogóle nie wchodzi w grę. Oczekiwał wersji 6V.
Dość sensownym aspektem w wersji 6V jest możliwość zastosowania małego akumulatora często imitacji dawnych akumulatorów z epoki, co nadaje właściwy wygląd oraz charakter odbudowanej maszynie. Generalnie 6V jest napięciem nominalnym, a motocykl dość rzadki i drogi więc wielu użytkowników chce zachować go w jak największym stopniu oryginału. To też napięcie 6 V umożliwia właśnie taką wersję, z zachowaniem oryginalnych elementów instalacji elektrycznej. I to jest opcja dla tego grona posiadaczy ZUNDAPPA K 800.
W przypadku wersji 12 V należy odpowiednio wymienić żarówki, akumulator oraz inne elementy typu cewka zapłonowa czy sygnał dźwiękowy na zadane napięcie, padło też pytanie o sygnał dźwiękowy.
W przypadku sygnału dźwiękowego 6 V po dostrojeniu szczeliny śrubką regulacyjną można chwilowo użytkować go w instalacji z napięciem 12 V, sygnał będzie działał. Natomiast przy dłuższym użytkowaniu w rozumieniu ciągłego trąbienia, w dłuższym odcinku czasu może się grzać lub uledz uszkodzeniu, jednak musiało by to być długotrwałe użytkowania co w rzeczywistości nie jest praktykowane. Aby to przedstawić obrazowo opisał bym to pytaniem:
Kto jeździ przez 20 min trzymając wciśnięty klakson non stop?
Biorąc pod uwagę wymagania każdej ze stron, poszukującej właśnie takiego zamiennika do osiemsetki, od samego początku brałem pod uwagę każdą z wersji to też w efekcie mamy do zaoferowania urządzenia w obu wersjach.
1. DYNAMO Z możemy wykonać w wersji 12 V od 100 do 130 W - 10 A stałego obciążenia.
oraz wersji 6 V od 70 do 80 W - 12 A stałego obciążenia, w obu przypadkach max 15 A.
2. DYNAMO Z może pracować z dowolnym akumulatorem 6 bądź 12 V bez znaczenia, żelowym bądź tradycyjnym elektrolitycznym zalewanym. Urządzenie działa też bez akumulatora w odróżnieniu od innych DYNAM.
3. Regulator w tym modelu nie jest zbudowany w oparciu o tyrystory, bądź tranzystory obcinające naddatki produkowanego prądu do masy, powodując konieczność ciągłej jazdy na światłach z określonym obciążeniem.
JEST TO OGROMNY POSTĘP W TEGO TYPU URZĄDZENIACH, PRZEZ CO MOŻNA JEŹDZIĆ WEDLE UZNANIA Z OBCIĄŻENIEM LUB BEZ, W EFEKCIE BEZ ŻADNYCH KONSEKWENSJI DLA SAMEGO DZIAŁANIA URZĄDZENIA. DOTYCZY TO RÓWNIEŻ JAZDY Z AKUMULATOREM BĄDŹ BEZ NIEGO.
6V | 12V | 6V | 12V | |
obroty silnika | 1000 obr/min | 1000 obr/min | 1400 obr/min | 1400 obr/min |
obroty dynama | 1300 obr/min | 1300 obr/min | 1800 obr/min | 1800 obr/min |
obciążenie | 10 A =60W - 6,8V | 6A =78W- 13,5V | 10A=60W-7,2V | 6A = 86,4W - 14.4 V |
DYNAMO Z należy zamontować zgodnie z parametrami oryginalnej prądnicy co do wszystkich parametrów oraz podłączyć zgodnie ze schematem oryginalnej instalacji motocykla ZUNDAPP K 800.
W przypadku wersji 12 V należy odpowiednio wymienić żarówki, akumulator oraz inne elementy typu cewka zapłonowa na zadane napięcie, sumując wszystkie wartości obciążenia nie przekraczając maksymalnych wartości urządzenia.
Urządzenie jest tak zbudowane, że po wyłączeniu silnika nie pobiera żadnych wartości z instalacji. Totalnie się odłącza, więc jak by ktoś miał problem że po kilku dniach ma rozładowany akumulator do zera należy szukać przyczyn tego zjawiska w instalacji motocykla.
Dynamo Z - w obu wersjach ma wbudowane bezpieczniki polimerowe wielokrotnego użytku, odcinające urządzenie od zwarcia automatycznie po wystygnięciu bezpiecznika urządzenie wraca do pełnego działania z instalacją motocykla.
Mimo to zalecam zakładanie bezpiecznika o wartości 15 A na przewodzie doprowadzającym napięcie do zacisku 51.<
W przypadku pytań proszę dzwonić, bądź pisać email, udzielam wsparcia technicznego oraz do każdego urządzenia załączamy dwuletnią gwarancję.
| Szlif cylindra | | Regeneracja głowic | | Anodowanie tłoków | |||
| Części motocyklowe | | Układy wydechowe | | Instalacje elektryczne | |||
| Polerowanie | | Szkiełkowanie | | Chromowanie | |||
| Motocykle polskie | | Motocykle czechosłowackie | | Motocykle radzieckie |