wersja polska
Motocykle Jacka    Nasze usługi    Sklep    Galeria    Linki    Kontakt
wersja polska wersja angielska wersja angielska
      Regeneracja głowic | Regeneracja wałów | Szlif cylindrów | Anodowanie tłoków | KOŁA ZĘBATE | ELEKTRYKA

 Wybierz grupę motocykli:

Części i usługi dla motocykli Junak
Motocykle Junak, wyprodukowane przez Szczecińską Fabrykę Motocykli.



Części i usługi dla motocykli Radzieckich
Motocykle produkowane na terenie CCCP.



Części i usługi dla Polskich motocykli poniżej 350ccm
Motocykle i motorowery produkowane w Polsce do lat 90-tych.


Części i usługi dla ciężkich motocykli Niemieckich
Ciężkie motocykle niemieckie.


Części i usługi dla Polskich motocykli poniżej 350ccm
Motocykle i motorowery produkowane na terenie Czechosłowacji.
Alternator do BMW

Dynamo seria B

      Dynamo B jest urządzeniem kompatybilnym gabarytowo z prądnicą BOSCH RD 45. Prądnica tego typu była stosowana w wielu pojazdach w pierwszej połowie XX wieku, stosowano ją głównie w motocyklach różnych producentów z niewielkimi zmianami, jak również w traktorach rolniczych produkowanych w tamtych czasach.

Jak większość prądnic z tamtych lat, mimo dość solidnego wykonania niestety charakteryzuje się szeregiem przypadłości urządzeń tego typu.

      Bazując na doświadczeniach zdobytych przy konstruowaniu Dynam do motocykli Junak oraz motocykli radzieckich, wykonaliśmy urządzenie będące kompatybilnym co do gabarytu oraz montażu z oryginalną prądnicą BOSCH RD 45. Dynamo B tak jak prądnica RD 45 jest wykonane jako urządzenie monolityczne z regulatorem napięcia.
Alternator ma wbudowany pod tylnym deklem regulator napięcia, a z dekla wyprowadzone są dwa wyjścia oznaczone 51 i 61 odpowiadające odpowiednio podłączeniom według schematu oryginalnej instalacji różnych modeli motocykli BMW, NSU, SOKÓŁ 1000 , CWS M 111 oraz traktorów Lanz Bulldog. Dzięki drobnym zmianom, prądnica Bosch RD w tamtym okresie była stosowana z powodzeniem w wielu innych pojazdach nie wymienionych w tym opisie. Główne zmiany polegały na zmianie zębatek bądź zastosowaniu kół pasowych, użytych do przeniesienia napędu. W niektórych motocyklach NSU zastosowano zupełnie inne mocowanie, wbudowując prądnicę w odlew magdyn, urządzeń zapłonowych.

Dynamo B wykonujemy w wersjach od 100 do 150 W z różnymi zmianami charakteryzującymi poszczególne modele zastosowane w pojazdach różnego typu, w których była stosowana prądnica RD 45. Wersja DYNAMO B 1 jest dedykowana do motocykli BMW R 35 oraz powojennego EMW.

Alternator do motocykli niemieckich - zamiennik prądnicy Alternator do motocykli niemieckich - zamiennik prądnicy
Alternator do motocykli niemieckich - zamiennik prądnicy Alternator do motocykli niemieckich - zamiennik prądnicy

DYNAMO B charakteryzuje się poniższymi parametrami:


Napięcie 12V
Ładowanie bez obciążenia 14.4V przy 1100obr/min
Ładowanie z obciążeniem 60W 14.4V przy 1700obr/min

Wersję DYNAMO B 2 dedykowaną do motocykli BMW R 71 wykonujemy je odpowiednio w wersji 100 i 150 W.
W zależności od potrzeb użytkownika i pojazdu solo bądź z wózkiem bocznym, osprzętem cywilnym bądź wojskowym.

Urządzenie montuje się tak jak oryginalną prądnicę z uwzględnieniem wszelkich zasad dla prawidłowego montażu prądnicy RD 45 w tym motocyklu.

Alternator do motocykli niemieckich - zamiennik prądnicy Alternator do motocykli niemieckich - zamiennik prądnicy

Wersja DYNAMO B 3 jest dedykowana do motocykli BMW R 52 R 5 wykonujemy je w wersji 100 i 150 W.
Urządzenie jest w zestawie z nową zębatką oraz tylnym deklem przystosowanym do montażu w tych modelach motocykli. Urządzenie napędzane jest łańcuszkiem, którego odpowiedni naciąg ustala się poprzez obrót prądnicą w odpowiednią stronę. Z racji zastosowania tego typu napędu Dynamo B3 zostało wyposażone w mocniejsze łożyska.

Alternator do motocykli niemieckich - zamiennik prądnicy Alternator do motocykli niemieckich - zamiennik prądnicy

DYNAMO B4 jest przystosowane do motocykli Polskiej produkcji SOKÓŁ 1000, CWS M 111.
Urządzenie zostało dostosowane do tego modelu motocykla. Wykonane zostały pomiary oraz wzięte pod uwagę uwagi posiadaczy tych motocykli. W wyniku tych wskazań urządzenie zostało dostosowane w następujący sposób.
Korpus główny leżący na aluminiowej podstawie skrzyni biegów musiał pozostać właściwie bez zmian, kosmetycznie został skrócony o 1 mm z racji sposobu montażu dalsze skracanie niestety nie było możliwe. W korpusie skrzyni występująca półka uniemożliwia dalsze przesuwanie Dynama w stronę kosza sprzęgłowego.
Urządzenie w Sokole 1000 jest napędzane poprzez stałe zazębienie z wieńcem kosza sprzęgłowego. Po wykonaniu pomiarów oraz skopiowaniu oryginalnego wzoru, wykonaliśmy zębatkę, w którą jest wyposażone DYNAMO B4. Koło osadzone jest na stożku na głębokość odpowiadającą prawidłowemu zagłębieniu z wieńcem kosza sprzęgłowego w skrzyni SOKOŁA 1000.

Alternator do motocykli SOKÓŁ 1000 Alternator do motocykli SOKÓŁ 1000

Natomiast luz między zębny regulowany jest podkładkami pomiędzy łożem a korpusem urządzenia B4. Do wykonania owych podkładek dystansowych można zastosować tereszpan, bądź preszpan występujący w różnych grubościach. Niestety nie ma możliwości wykonania podkładki o jednoznacznej grubości służącej do dystansowania urządzenie to też każdy z posiadaczy owego motocykla musi we własnym zakresie ustalić prawidłowe luzy oraz dystansowanie urządzenia względem danego korpusu skrzyni biegów oraz wieńca zębatego kosza sprzęgłowego.

Sugerując się cennymi uwagami użytkowników tego wspaniałego motocykla, o niewielkich odległościach pomiędzy łańcuchem napędowym a deklem tylnym prądnicy podjąłem kroki w celu skrócenia tylnego dekla, gdzie udało się uzyskać o 4mm większą przestrzeń pomiędzy łańcuchem napędowym a deklem tylnym DYNAMA B4.

Przewody zostały wyprowadzone w tej wersji z boku dekla co umożliwiło uzyskanie dodatkowej przestrzeni, natomiast śruba mocująca dekiel tylny została osadzona w przetłoczeniu co zapewniło kolejne milimetry przestrzeni pomiędzy deklem a zębatką zdawczą oraz łańcuchem napędowym.

Alternator do motocykli SOKÓŁ 1000 Alternator do motocykli SOKÓŁ 1000

DYNAMO B w każdej ze swoich wersji jest urządzeniem ze stałym impulsem magnetycznym, a jego moc w danej chwili generowana jest przez prędkość obrotową. Aby urządzenie pracowało w najkorzystniejszy sposób należy wykorzystywać w pełni moc generowaną w danej chwili przez urządzenie. Jest to w praktyce nie możliwe, z powodu rozbieżności zakresu obrotowego pracy urządzenia. To też DYNAMO B jak i każde inne z naszych urządzeń zostało dopasowane doświadczalnie do każdego rodzaju motocykla oraz zakresu najkorzystniejszych wartości obciążenia w danym pojeździe. Aby zapewnić najkorzystniejsze warunki pracy najlepiej jest się dostosować do parametrów z poniższej tabeli.

Ważnym czynnikiem, o którym należy pamiętać jest włączanie obciążenia w postaci oświetlenia w czasie pracy urządzenia. DYNAMO B w momencie uruchomienia w układzie produkuje pełną moc dla zadanych obrotów w danej chwili. W przypadku nie wykorzystania jej w tym momencie po przekroczeniu pewnego progu uruchamia się regulator napięcia obcinający w odpowiednim zakresie wierzchołki wykresu sinusoidy dla odpowiednich parametrów. To też urządzenie produkuje moc i jej nie wykorzystuje w bardzo długim odcinku czasu takiej pracy urządzenie może wykazywać znaczny wzrost temperatury, a akumulator maksymalne wartości naładowania. To też najkorzystniejszymi warunkami pracy urządzenia jest ciągła praca pod obciążeniem.

Mówiąc najprościej aby DYNAMO pracowało prawidłowo należy zawsze jeździć na światłach, najlepiej z odpowiednio obciążonym układem dla danego modelu podanego w tabeli. Wówczas w zakresie niższych obrotów układ jest minimalnie rozładowywany natomiast w wyższych doładowuje się i w przypadku ewentualnego przekroczenia wartości maksymalnych, chwilowo uruchamia się regulator napięcia.

Regulatory są dobrane doświadczalnie do każdego rodzaju dynama oraz do zakresu obrotów w danym silniku dobierane są pozostałe parametry w urządzeniu. Ustalone są w zakresie określonych wartości przy założeniach użytkowania pojazdu w czasie normalnej jazdy.

Pojęcie normalnej jazdy proszę rozumieć, w następujący sposób. Użytkownik porusza się motocyklem w zakresie normalnej jazdy czyli, nie jeździ w długich odcinkach czasu na bardzo wolnych obrotach jak również nie jeździ też ciągle na obrotach maksymalnych. Prędkości obrotów dobierane są w przybliżony sposób, od 0 do 80% dla poszczególnych pojazdów gdzie 0 - oznacza wolne obroty 750 - 1000 obr/min dla silnika oraz 80% dla obrotów od 2500 do 5000 obr/min dla różnych silników, gdzie prądnice kręcą się w odpowiednich przełożeniach dla danego modelu motocykla.

Pozostałe skrajne wartości nie uszkodzą urządzenia ani zbyt niskie ani nadmiernie wysokie, będą skutkowały jedynie odpowiednio dla dłuższego użytkowania przy niskich obrotach niedoładowaniem układu i wówczas trzeba np. na pewien okres pracy albo wyłączyć światła i doładować akumulator bez obciążenia dla pracy w zaniżonych obrotach, lub na pewien okres czasu zwiększyć obroty i tym samym również naładować układ z obciążeniem.

Natomiast przy dłuższym użytkowaniu przy zbyt wysokich obrotach, uruchomi się w cyklu ciągłym regulator napięcia i będzie to skutkowało pewnym wzrostem temperatury urządzenia, taki sam efekt będzie powodować normalna jazda bez uruchomionych świateł gdzie urządzenie będzie produkować moc bez jej odbioru.

W każdym z tych przypadków nie należy się obawiać uszkodzenia urządzenia bądź innych elementów w motocyklu.

Do zobaczenia na trasie


Zdjęcia przedstawiają DYNAMO B  w różnych wersjach. Zdjęcia przedstawiają DYNAMO B  w różnych wersjach. Zdjęcia przedstawiają DYNAMO B  w różnych wersjach.
Zdjęcia przedstawiają DYNAMO B  w różnych wersjach. Zdjęcia przedstawiają DYNAMO B  w różnych wersjach. Zdjęcia przedstawiają DYNAMO B  w różnych wersjach.
Zdjęcia przedstawiają DYNAMO B  w różnych wersjach. Zdjęcia przedstawiają DYNAMO B  w różnych wersjach. Zdjęcia przedstawiają DYNAMO B  w różnych wersjach.
| Szlif cylindra | Regeneracja głowic | Anodowanie tłoków    
| Części motocyklowe | Układy wydechowe | Instalacje elektryczne      
| Polerowanie | Szkiełkowanie | Chromowanie      
| Motocykle polskie | Motocykle czechosłowackie | Motocykle radzieckie