Bazując na doświadczeniach zdobytych przy konstruowaniu Dynam do motocykli Junak oraz motocykli radzieckich, wykonaliśmy urządzenie będące kompatybilnym co do gabarytu oraz montażu z oryginalną prądnicą BOSCH RD 45. Dynamo B tak jak prądnica RD 45 jest wykonane jako urządzenie monolityczne z regulatorem napięcia.
Alternator ma wbudowany pod tylnym deklem regulator napięcia, a z dekla wyprowadzone są dwa wyjścia oznaczone 51 i 61 odpowiadające odpowiednio podłączeniom według schematu oryginalnej instalacji różnych modeli motocykli BMW, NSU, SOKÓŁ 1000 , CWS M 111 oraz traktorów Lanz Bulldog.
Dzięki drobnym zmianom, prądnica Bosch RD w tamtym okresie była stosowana z powodzeniem w wielu innych pojazdach nie wymienionych w tym opisie. Główne zmiany polegały na zmianie zębatek bądź zastosowaniu kół pasowych, użytych do przeniesienia napędu. W niektórych motocyklach NSU zastosowano zupełnie inne mocowanie, wbudowując prądnicę w odlew magdyn, urządzeń zapłonowych.
Dynamo B wykonujemy w wersjach od 100 do 150 W z różnymi zmianami charakteryzującymi poszczególne modele zastosowane w pojazdach różnego typu, w których była stosowana prądnica RD 45.
Wersja DYNAMO B 1 jest dedykowana do motocykli BMW R 35 oraz powojennego EMW.
Napięcie | 12V |
---|---|
Ładowanie bez obciążenia | 14.4V przy 1100obr/min |
Ładowanie z obciążeniem 60W | 14.4V przy 1700obr/min |
Wersję DYNAMO B 2 dedykowaną do motocykli BMW R 71 wykonujemy je odpowiednio w wersji 100 i 150 W.
W zależności od potrzeb użytkownika i pojazdu solo bądź z wózkiem bocznym, osprzętem cywilnym bądź wojskowym.
Urządzenie montuje się tak jak oryginalną prądnicę z uwzględnieniem wszelkich zasad dla prawidłowego montażu prądnicy RD 45 w tym motocyklu.
Wersja DYNAMO B 3 jest dedykowana do motocykli BMW R 52 R 5 wykonujemy je w wersji 100 i 150 W.
Urządzenie jest w zestawie z nową zębatką oraz tylnym deklem przystosowanym do montażu w tych modelach motocykli. Urządzenie napędzane jest łańcuszkiem, którego odpowiedni naciąg ustala się poprzez obrót prądnicą w odpowiednią stronę. Z racji zastosowania tego typu napędu Dynamo B3 zostało wyposażone w mocniejsze łożyska.
DYNAMO B4 jest przystosowane do motocykli Polskiej produkcji SOKÓŁ 1000, CWS M 111.
Urządzenie zostało dostosowane do tego modelu motocykla. Wykonane zostały pomiary oraz wzięte pod uwagę uwagi posiadaczy tych motocykli. W wyniku tych wskazań urządzenie zostało dostosowane w następujący sposób.
Korpus główny leżący na aluminiowej podstawie skrzyni biegów musiał pozostać właściwie bez zmian, kosmetycznie został skrócony o 1 mm z racji sposobu montażu dalsze skracanie niestety nie było możliwe. W korpusie skrzyni występująca półka uniemożliwia dalsze przesuwanie Dynama w stronę kosza sprzęgłowego.
Urządzenie w Sokole 1000 jest napędzane poprzez stałe zazębienie z wieńcem kosza sprzęgłowego. Po wykonaniu pomiarów oraz skopiowaniu oryginalnego wzoru, wykonaliśmy zębatkę, w którą jest wyposażone DYNAMO B4. Koło osadzone jest na stożku na głębokość odpowiadającą prawidłowemu zagłębieniu z wieńcem kosza sprzęgłowego w skrzyni SOKOŁA 1000.
DYNAMO B w każdej ze swoich wersji jest urządzeniem ze stałym impulsem magnetycznym, a jego moc w danej chwili generowana jest przez prędkość obrotową. Aby urządzenie pracowało w najkorzystniejszy sposób należy wykorzystywać w pełni moc generowaną w danej chwili przez urządzenie. Jest to w praktyce nie możliwe, z powodu rozbieżności zakresu obrotowego pracy urządzenia. To też DYNAMO B jak i każde inne z naszych urządzeń zostało dopasowane doświadczalnie do każdego rodzaju motocykla oraz zakresu najkorzystniejszych wartości obciążenia w danym pojeździe. Aby zapewnić najkorzystniejsze warunki pracy najlepiej jest się dostosować do parametrów z poniższej tabeli.
Ważnym czynnikiem, o którym należy pamiętać jest włączanie obciążenia w postaci oświetlenia w czasie pracy urządzenia.
DYNAMO B w momencie uruchomienia w układzie produkuje pełną moc dla zadanych obrotów w danej chwili. W przypadku nie wykorzystania jej w tym momencie po przekroczeniu pewnego progu uruchamia się regulator napięcia obcinający w odpowiednim zakresie wierzchołki wykresu sinusoidy dla odpowiednich parametrów. To też urządzenie produkuje moc i jej nie wykorzystuje w bardzo długim odcinku czasu takiej pracy urządzenie może wykazywać znaczny wzrost temperatury, a akumulator maksymalne wartości naładowania. To też najkorzystniejszymi warunkami pracy urządzenia jest ciągła praca pod obciążeniem.
Mówiąc najprościej aby DYNAMO pracowało prawidłowo należy zawsze jeździć na światłach, najlepiej z odpowiednio obciążonym układem dla danego modelu podanego w tabeli. Wówczas w zakresie niższych obrotów układ jest minimalnie rozładowywany natomiast w wyższych doładowuje się i w przypadku ewentualnego przekroczenia wartości maksymalnych, chwilowo uruchamia się regulator napięcia.
Regulatory są dobrane doświadczalnie do każdego rodzaju dynama oraz do zakresu obrotów w danym silniku dobierane są pozostałe parametry w urządzeniu. Ustalone są w zakresie określonych wartości przy założeniach użytkowania pojazdu w czasie normalnej jazdy.
Pojęcie normalnej jazdy proszę rozumieć, w następujący sposób.
Użytkownik porusza się motocyklem w zakresie normalnej jazdy czyli, nie jeździ w długich odcinkach czasu na bardzo wolnych obrotach jak również nie jeździ też ciągle na obrotach maksymalnych. Prędkości obrotów dobierane są w przybliżony sposób, od 0 do 80% dla poszczególnych pojazdów gdzie 0 - oznacza wolne obroty 750 - 1000 obr/min dla silnika oraz 80% dla obrotów od 2500 do 5000 obr/min dla różnych silników, gdzie prądnice kręcą się w odpowiednich przełożeniach dla danego modelu motocykla.
Pozostałe skrajne wartości nie uszkodzą urządzenia ani zbyt niskie ani nadmiernie wysokie, będą skutkowały jedynie odpowiednio dla dłuższego użytkowania przy niskich obrotach niedoładowaniem układu i wówczas trzeba np. na pewien okres pracy albo wyłączyć światła i doładować akumulator bez obciążenia dla pracy w zaniżonych obrotach, lub na pewien okres czasu zwiększyć obroty i tym samym również naładować układ z obciążeniem.
Natomiast przy dłuższym użytkowaniu przy zbyt wysokich obrotach, uruchomi się w cyklu ciągłym regulator napięcia i będzie to skutkowało pewnym wzrostem temperatury urządzenia, taki sam efekt będzie powodować normalna jazda bez uruchomionych świateł gdzie urządzenie będzie produkować moc bez jej odbioru.
W każdym z tych przypadków nie należy się obawiać uszkodzenia urządzenia bądź innych elementów w motocyklu.
| Szlif cylindra | | Regeneracja głowic | | Anodowanie tłoków | |||
| Części motocyklowe | | Układy wydechowe | | Instalacje elektryczne | |||
| Polerowanie | | Szkiełkowanie | | Chromowanie | |||
| Motocykle polskie | | Motocykle czechosłowackie | | Motocykle radzieckie |