wersja polska
Motocykle Jacka    Nasze usługi    Sklep    Galeria    Linki    Kontakt
wersja polska wersja angielska wersja angielska
      Regeneracja głowic | Regeneracja wałów | Szlif cylindrów | Szkiełkowanie | Anodowanie tłoków | KOŁA ZĘBATE | ELEKTRYKA

 Wybierz grupę motocykli:

Części i usługi dla motocykli Junak
Motocykle Junak, wyprodukowane przez Szczecińską Fabrykę Motocykli.



Części i usługi dla motocykli Radzieckich
Motocykle produkowane na terenie CCCP.



Części i usługi dla Polskich motocykli poniżej 350ccm
Motocykle i motorowery produkowane w Polsce do lat 90-tych.


Części i usługi dla ciężkich motocykli Niemieckich
Ciężkie motocykle niemieckie.


Części i usługi dla Polskich motocykli poniżej 350ccm
Motocykle i motorowery produkowane na terenie Czechosłowacji.
Komora do szkiełkowania

Szkiełkowanie aluminium

Szkiełkowanie jest rodzajem obróbki strumieniowo ściernej, który ma za zadanie oczyszczenie powierzchni z zabrudzeń, nalotów oraz utlenionych warstw na powierzchni obrabianego przedmiotu.

Poprzez wdmuchiwanie pod ciśnieniem granulatu o określonej gradacji ścierniwa, przechodzącego przez dysze na obrabiany przedmiot, mówiąc najprościej bombardujemy tysiącami piłeczek pingpongowych nasz detal. Owe piłeczki, czyli nasza kulka ceramiczna, lub też szklana może mieć różną wielkość od czego właśnie zależy efekt końcowy, który chcemy uzyskać.

Rozmiary tego typu ścierniw są opisywane w klasie od - do. Dokładnie oznacza to iż w oznaczeniu 100 - 200 znajdują się kulki o rozmiarze od 0,1 mm do 0,2mm. Normy UE zakładają standardowe rodzaje tego typu ścierniw występujące w następujących rozmiarach 100 - 200, 200 - 300, 300 - 400 i 600 - 800. W zależności od czynników pośrednich dobieramy rozmiar kulki, aby uzyskać interesujący nas efekt końcowy.

Granulat w czasie procesu, krąży w komorze w obiegu zamkniętym. Wyróżniamy dwa typy komór, pierwsza to inżektorowa druga ciśnieniowa. Komory inżektorowe są o wiele prostsze w swej budowie przez co sporo tańsze, działają one na zasadzie dużego przepływu powietrza przez pistolet w którym tworzy się podciśnienie, które zasysa granulat. Prostota wykonania ma przede wszystkim olbrzymią zaletę - głównie finansową, drugą zaś zaletą jest fakt iż granulat krąży w ciągłym obiegu zamkniętym i na tym kończą się plusy tego typu piaskarek. Wad niestety jest o wiele więcej, pobór powietrza jest nawet o 50% większy od piaskarek ciśnieniowych, co zmusza do montażu znacznie większego kompresora śrubowego, a wiemy iż energia elektryczna swoja cenę ma. Granulat jest zasysany przez ok. 2 metry węża transportującego a popychany zaledwie przez kilka centymetrów dyszy co nie nadaje mu dużych wartości kinetycznych, a od prędkości ścierniwa zależy gównie wydajność procesu. Jednak najważniejsza wadą jest fakt iż nie ma możliwości jakiejkolwiek regulacji dawka powietrza oraz podawanego ścierniwa. Przepływ powietrza musi być na tyle duży, aby mógł wytworzyć podciśnienie zasysające granulat i tak naprawdę nigdy nie wiadomo ile poleci w danej chwili ścierniwa.

Typ piaskarki ciśnieniowej działa na zupełnie innej zasadzie. Granulat jest zamknięty w zbiorniku, do którego podłączone jest sprężone powietrze, które od góry popycha granulat. Na dole zbiornika jest zawór dozujący, który można ustawiać bardzo dokładnie do własnych potrzeb, działa on niezależnie od podawanego ciśnienia. Ciśnienie reguluje reduktor dzięki czemu możemy pracować od 2,5 do 7 bar, podawać małe ciśnienie i dużo ścierniwa czyli osypywać delikatnie kulką obrabiany detal bądź małą ilością granulatu pod dużym ciśnieniem oczyszczać powierzchnie. Zakres regulacji jest bardzo duży przez co można uzyskać konkretnie ten efekt, który nas interesuje właśnie w danym momencie.

Dajmy na to element przygotowywany pod chrom ma niedostępne zakamarki, które chcemy oczyścić z rdzy, farby bądź innych zanieczyszczeń i tu idealne zastosowanie ma nasza kulka. Nie niszczy erozyjnie struktury materiału oczyszcza trudno dostępne miejsca umożliwiając dobre pokrycie powłok galwanicznych.

Najważniejszą jednak zaletą tego typu oczyszczarki jest fakt iż w odróżnieniu od typu inżektorowego granulat jest popychany przez całą długość węża transportującego a dysza ma kształt tak zwanej zwężki Wenturiego co dodatkowo nadaje kulce większych wartości kinetycznych. Można to bardzo dobrze zobrazować w następujący sposób. Siedząc przy stole spróbujmy zassać ustami z blatu malutką kulkę papierową dajmy na to z kilku centymetrów co jest nie możliwe, następnie dmuchnąć nosem nawet z całej siły kulka poleci na niewielka odległość. Drugi eksperyment dmuchnijmy z tą sama siłą ustami i widać od razu różnicę. Bardzo banalny przykład ale dobrze oddaje możliwości dwóch typów oczyszczarek strumieniowych.

Ja używam oczyszczarki ciśnieniowej, dzięki czemu można oczyszczać bardzo cienkie elementy dość skorodowane nie uszkadzając ich uderzeniem ścierniwa z powietrzem.

Używamy dwóch rodzajów ścierniw kulki szklanej oraz ceramicznej o podobnych gradacjach. Różnica polega na fakcie iż kulka szklana w czasie procesu pęka na drobne kanciaste kawałki, które wbijają się po ponownym przejściu w obrabiane detale co zmusza do dokładnego umycia pod ciśnieniem obrobionych przedmiotów.

Natomiast kulka ceramiczna ma znacznie większą twardość i nie pęka tylko się ściera, odkurz jest odsysany przez odpylacz i pracuje w obiegu ciągle właściwy dla nas czysty granulat.

Materiał można przygotować pod ową obróbkę przez wyszlifowanie nawet wstępne wypolerowanie powierzchni a następnie kulkowanie. Lub gdy odlewy nie posiadają zacięć mechanicznych, innych uszkodzeń typu pęknięcia itp., po prostu obrobić pozostawiając czystą fakturę oryginalnego odlewu.

Na poniższych zdjęciach przykładowe efekty prac, wykonanych tą metodą.

szkielkowanie szkielkowanie szkielkowanie szkielkowanie szkielkowanie szkielkowanie szkielkowanie szkielkowanie szkielkowanie szkielkowanie szkielkowanie szkielkowanie szkielkowanie szkielkowanie szkielkowanie szkielkowanie
| Szlif cylindra | Regeneracja głowic | Anodowanie tłoków    
| Części motocyklowe | Układy wydechowe | Instalacje elektryczne      
| Polerowanie | Szkiełkowanie | Chromowanie      
| Motocykle polskie | Motocykle czechosłowackie | Motocykle radzieckie